ma 2025.8.21 10:54
Olvasási idő 4:50
Zahorján Ivett

„A kötött ruha egy külön világ, végtelen lehetőséggel” – az OAT AVA márka alapítóival beszélgettünk

„A kötött ruha egy külön világ, végtelen lehetőséggel” – az OAT AVA márka alapítóival beszélgettünk
Forrás Kecskés Márton
DIVAT MAGYAR DIVAT MAGYAR TERVEZŐ RUHÁZAT

Szécsényi Ági és Vágó Vanessza textiltervezőként dolgoztak együtt az egyetemen, a páros közös ötleteiből alakult meg 2018-ban a főleg kötött darabok tervezésére szakodosott OAT AVA névre keresztelt márka.

A Szécsényi Ági és Vágó Vanessza által alapított OAT AVA márka genezise az egyetemi évekhez köthető, ahol a tervezőpáros megismerkedett, majd elhatározták, hogy márkát alapítanak a slow fashion jegyében. A testet és lelket egyaránt öltöztető darabok megálmodóival beszélgettünk.

Interjú az Oat Ava márka alapítóival
Szécsényi Ági és Vágó Vanessza, az OAT AVA alapítói. Forrás Kecskés Márton

Mi volt az a pont, amikor azt éreztétek, hogy az OAT AVA életképes márka és érdemes folytatni? 

Igazából nem volt ilyen pont. Az OAT AVA igazi szerelemprojektnek indult, és mind a mai napig az is maradt. A mai világban kis cégként üzemelni nagyon hullámzó: néha szuper jó, máskor erősen érződik az aktuális gazdasági helyzet. Míg a márka víziója megmaradt a kezdetekben megfogalmazottaknál, addig a cég jövőjével kapcsolatos terveink folyamatosan változnak és idomulnak a piaci helyzethez. Minden időszak új kihívások elé állít minket, de eddig mindig sikerült megoldanunk őket, és magasabb szinten folytatni tovább a működésünket.

Szerintetek mikor érezzük igazán „otthon” magunkat egy ruhában – fizikai és pszichológiai szinten egyaránt? 

Ez volt az OAT AVA megszületésének az alapkérdése. Szerettünk volna létrehozni egy olyan ruhadarabot, amit magunkért viselünk, mert jó „megérkezni bele” – ez valóban hasonló érzés a hazaérkezéshez. Így született meg az első pulóverünk, a mára ikonikussá vált MOA pulóver.

Kiemelt tartalom
Plázanosztalgia: Mi történt gyerek- és kamaszkorunk kedvenc ruhamárkáival? Plázanosztalgia: Mi történt gyerek- és kamaszkorunk kedvenc ruhamárkáival? 2025.6.15 8:36

Mi akkor érezzük „otthon” magunkat egy ruhában, és nyúlunk érte szívesen újra és újra, ha amellett, hogy önazonos és nagyon kényelmes, van egy plusz hozott értéke is. Ha nemcsak maga a termék tetszik, hanem mellette tudjuk, hogy olyan emberek munkáját támogatjuk, aki maga tervezi a darabjait. Aki energiát fektet abba, hogy más kisvállalkozásokat támogasson, fenntartható módon gyártat és szívét-lelkét beleteszi a munkájába. Ezek által jobban tudunk kapcsolódni az adott termékhez.

Interjú az Oat Ava márka alapítóival
Forrás Kecskés Márton

Mit jelent számotokra a slow fashion?

A slow fashion szemléletmód a márkánk egyik alappillére a kezdetektől fogva. Magyarországon gyártatunk kis kötödékben és varrodákban, ahol személyesen ismerjük azokat, akik készítik termékeinket. Kis szériában történik a gyártás, reagálva a vásárlói igényekre, így sosem alakul ki kezelhetetlenül nagy raktárkészlet. Sőt, előfordul, hogy várni kell az előrendelt termékekre. A minőségre nagy hangsúlyt fektetünk, termékeink több ponton is ellenőrzésre kerülnek, mielőtt a vásárlókhoz kerülnek. 100%-ban GOTS (Global Organic Textile Standard) minősítésű természetes anyagokkal dolgozunk, és minden alapanyagot igyekszünk teljesen felhasználni. Persze, fontos pont az is, hogy kis darabszámú kollekciókat és bevált fazonokat készítünk, és akár éveken át bent hagyjuk azokat az alapkollekcióban (ilyen a MOA pulóver is).

Mennyire nehéz ma Magyarországon kis mennyiségben gyártani? Kijelenthető, hogy a lokális gyártás útja ugyan rögös, cserében erősebb márkaértéket ad?

Szerintem ez a világ bármely táján nehéz, nem erre vannak berendezkedve a fejlettebb gyártók, varrodák. A kis mennyiségek gyártása nem hatékony, teljesen érthető módon. Azonban teret enged arra, hogy jobban lekövethessük a valós igényeket, és valóban ad egy plusz értéket, hogy nem egy nagy gyártósoron, hanem olyan hozzáértő kezek által készül a termék, akikkel a tervezőknek szoros mindennapi kapcsolata van.

Forrás Markó Luca

Térjünk át a kollekciók születésére! Az ötlettől a megvalósulásig hogyan kel életre egy OAT AVA darab, mik a tervezés és a gyártás fázisai nálatok?

Általában először külön szoktunk ötletet gyűjteni, és amikor már kezd formálódni egy-egy inspiráció, akkor összevetjük kettőnk terveit, gondolatait. Ezután elkezdjük konkretizálni a fazonokat, színeket és a kollekció hangulatát-világát. Ez többnyire egy adott kollekció kijövetele előtt 1-1,5 évvel történik, és hagyunk időt arra, hogy a hangulatra, ami egy adott kollekció inspirációjául szolgál, teljesen ráérezzünk. Skicceket készítünk, zenéket, filmbéli karaktereket, fotókat gyűjtünk és készítünk azelőtt, hogy elkezdünk a tényleges darabokon gondolkodni. Olyan is van, hogy már több szezonnal előre tudjuk, hogy van egy részlet vagy struktúra, amit szeretnénk egy jövőbeli kollekciónál felhasználni, és amikor eljön az ideje, beemeljük vagy éppen e köré építjük a terveket. 

Kiemelt tartalom
Fenyegető aurával közeleg a recessziós divat, de tényleg megjósolható a gazdasági válság az aktuális trendek alapján? Fenyegető aurával közeleg a recessziós divat, de tényleg megjósolható a gazdasági válság az aktuális trendek alapján? 2025.6.10 11:31

A kötött termékek tervezésénél ezután az első lépés a kötés minták gyártása, utána lehet tovább haladni a fazonnal és a színekkel, ha már megvan az anyag vastagsága és kötéstechnikája. Előfordul, hogy a kötött termékeknél 2-3 mintadarab is készül, míg eljutunk a végleges fazonhoz és színekhez. A varrott kollekciónál pár lépéssel kevesebb a bemintázás, ott a pontos gyártmányterv alapján gyorsabban elkészül a végleges termék, csak minimális változtatások kellenek az első mintadarabok után. Ha megvannak a kész mintatermékek, akkor jön a próba, valamint a gyártás ütemezése, egyeztetve a gyártóink kapacitásával.

Forrás Kecskés Márton

Ti hogyan látjátok a kötött ruhák helyét a mai divatközegben? Szerintetek miért tud ma is izgalmas lenni ez a hagyományos technika?

A kötött termékeknek mindig lesz helye a ruházkodásban, mivel teljesen más kvalitásokkal rendelkeznek, mint a szövött társaik. A kötött ruha egy külön világ, végtelen lehetőséggel. A tervezőknek egy szuper izgalmas terület, ahol nemcsak a fazont és mintát, de a struktúrát és vastagságot is meg kell tervezni, semmi sem „adott”.

Egyre több márka használ AI-t, főleg külföldön. Ti mit gondoltok a mesterséges intelligencia és a kézművesség viszonyáról? Használjátok a technológiát, vagy tervezitek, hogy a későbbiekben fogjátok?

Sok mindenre lehet már használni manapság az AI-t, de amihez mi biztosan nem fogjuk a jövőben sem alkalmazni, az a tervezési és a kreatív feladatok. Szeretjük ezeket magunk megoldani, ez a legélvezetesebb rész a márka működése során. Szerintünk nem jó irány, ha a mesterséges intelligenciától várjuk az újító gondolatokat. Ellenben eredmények analizálására, konkrét problémák megoldására rendkívül hasznos eszköz, és rengeteg időt megspórol. Az ilyen jellegű használattól nem zárkózunk el, bár egyelőre ez sem jellemző esetünkben.

Tapasztalataitok szerint mennyire vonzóak ma Magyarországon a bio és újrahasznosított anyagok? Mennyire foglalkoztatja az embereket az, hogy miből készülnek az általuk viselt ruhadarabok? Érzékelhető ebben változás – pozitív vagy negatív irányban?

Mi azt tapasztaljuk, hogy vonzó a vásárlók körében, és egyre inkább számít elfogadottnak az organikus, természetes anyagok jelenléte. Ma már ez nem számít annyira nagy számnak, mint 8-10 évvel ezelőtt. A fast fashion márkáknál is megjelentek ezek az alapanyagok, így a legtöbb embernek már ismerősen csengenek. (A fast fashion és ultra fast fashion márkáknál persze felmerül a greenwashing problémája, de ez egy másik interjú témája lehetne.) Mi is szeretünk erre inkább úgy gondolni, hogy ez kellene, hogy legyen az „alap”, amikor ruházkodásra gondolunk. Miért is akarnánk káros kemikáliákkal kezelt, műanyag ruhákban járni nap mint nap, amikor egy kis odafigyeléssel ma már könnyedén megtalálhatóak a természetes anyagból készült darabok is?

Forrás Kecskés Márton

Az enclothed cognition elmélet szerint az, amit viselünk, hatással van a gondolkodásunkra és viselkedésünkre is. Tapasztaltátok ezt akár saját magatokon, akár a visszajelzések alapján az OAT AVA darabok esetében? 

Abszolút! Amikor jól érezzük magunkat a bőrünkben, nyugodtabbak és magabiztosabbak vagyunk, jobban merjük vállalni önmagunkat és a gondolatainkat. Akárhogy is öltözzünk, az a belsőnk kivetülése, reprezentáljuk azt, hogy kik vagyunk, és ez a folyamat visszafelé is működik, tehát a viselt ruhák összképe, „jelentése” hozzáad az önképünkhöz. Sok olyan visszajelzést kapunk, hogy a termékeink erősítik a viselőik magabiztosságát, és olyan értéket kommunikálnak, amit sajátjuknak éreznek és szívesen képviselnek maguk is. Ilyen értékek például a kis lokális márka támogatása, minőség a mennyiség felett, természetes életmódhoz való kapcsolódás stb.

Min dolgoztok jelenleg, mi lesz a márka következő nagy dobása? 

Most ősszel debütál második varrott kollekciónk, ami egy nagyon izgalmas új színt hoz a pulcsik mellé, valamint nagy változás lesz a kötött termékek palettáján is, úgyhogy rengeteg izgalom várható az őszre. 

Kiemelt tartalom
Nem tökéletes, hanem valódi – Ezért drágább sokszor a vintage, mint az új Nem tökéletes, hanem valódi – Ezért drágább sokszor a vintage, mint az új 2025.5.2 9:26

Emellett nyáron megnyitott három hazai női márkával (d’ALMA jewellery, Hajdú Anett Illustration és Dóri Légrádi Flowers) közösen az ÉDEN showroom & studio, a Paulay Ede utca 67-ben, ahol élőben meg lehet nézni, próbálni és rendelni a négy márka termékeit, illetve találkozhattok az alkotókkal, továbbá sok izgalmas programokkal is készülünk. Várunk benneteket.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!