2023.2.13 16:55
Olvasási idő 1:36
Kovács M. Dávid

Teljesen oké, ha odáig vagy a szerelmedért, de azért nem kell csődbe menned a Valentin-nap miatt

TÁRSADALOM PÁRKAPCSOLAT PÉNZÜGYEK SZERELEM VALENTIN-NAP

A szerelem nem ismer határokat, de érdemes észben tartanod, hogy a szeretteid kívánnák a legkevésbé, hogy veszélybe sodord miattuk a pénzügyi egészségedet. Márpedig egy friss felmérés szerint hajlamosak vagyunk veszélyesen sokat költeni Valentin-napkor.

A szerelem ünnepén átlagosan 16 százalékkal költünk többet, mint a januári napokon – derül ki az Erste-ügyfelek kártyás vásárlásainak vizsgálatából. A Valentin-napi figyelmességekre – étteremre, virágra vagy fehérneműre – azonban 66 százalékkal megy el nagyobb összeg.

A pénzintézet ügyfeleinek költéseit vizsgálva kiderült: a fiatalok és a férfiak hajlamosabbak február közepén mélyebben a zsebükbe nyúlni – időnként veszélyesen mélyen.

A bank ügyfeleinek költési szokásaiból egyértelműen kirajzolódott, hogy az ünnepet a fiatalabb generációk tartják leginkább. Az átlagos napi kártyás vásárlások összege február 13-án és 14-én 16 százalékkal volt nagyobb az elmúlt három évben, mint a januári napi átlagos költés.

A szerelem nem ismer határokat, de azért nem kell csődbe menni Valentin-nap alkalmából. Forrás Alexander Grey / Unsplash

A számok alapján a ruházat, étterem és szórakoztatás kategóriákban emelkedik ilyenkor leginkább a kártyás vásárlások összege: a napi költés ilyenkor harmadával nagyobb ezekben az üzletkategóriákban, mint az átlagos januári. Ha a kört a tipikus Valentin-napi ajándékokra szűkítjük (étterem, virág, fehérnemű), akkor már 66 százalékos emelkedést látunk.

Kiemelt tartalom
Így lépjetek tovább egy veszekedésen – a kibékülés legfontosabb lépései Így lépjetek tovább egy veszekedésen – a kibékülés legfontosabb lépései 3 nappal ezelőtt

Noha az eredeti angolszász hagyomány nem az anyagiakról, hanem sokkal inkább az apró kedvességekről szólt, a férfiak ma hajlamosabbak többet költeni: a kiadások átlagos emelkedése náluk a Bálint-napi körben meghaladja a 90 százalékot, míg a nőknél ez 30 százalék alatt marad.

Teljesen máshogy költünk Valentin-napkor, mint a szüleink

Az idősebbeknél – egész pontosan az 1964 előtt született bébibumm-generáció tagjainál – alig emelkednek a kiadások a Valentin-napi üzletkategóriákban. Az X generáció tagjai – vagyis a mai 42-58 évesek – már több mint 50 százalékkal fizetnek ki többet ezen a területen Valentin-napkor.

A millenniumi generáció – az 1980 és 1996 között születettek – már majdnem dupla annyit költenek. A fiatal felnőtteknek, a Z generáció tagjainak azonban ilyenkor a pénz nem annyira számít.

A Valentin-napi kategóriákban a költések náluk döbbenetesen sokkal, 355 százalékkal növekednek, a turisztikai, utazási kiadások 258 százalékkal haladják meg a januári átlagot, míg a divatcikkekre fordított összeg 224 százalékkal nő.

Ennek következtében jóval nagyobb mértékben emelkedik ennél a nemzedéknél a vásárlások napi összértéke is: az átlagos 16 százalékkal szemben 23 százalékkal – derül ki a REFRESHER Magyarországnak eljuttatott közleményből.

Jellemző ilyenkor a fiatal felnőtteknél a hitelkártya-használat emelkedése is: a Z generáció tagjai hitelkártyával 68 százalékkal költenek többet Valentin-napkor, mint egyébként.

Nem feltétlenül égő az olcsó Valentin-napi ajándék

A bank álláspontja szerint a pénzügyi egészség megőrzésének fontos eleme, hogy ünnepek idején is megfontoltan vásároljunk. Igyekezzünk szem előtt tartani: nem az ajándék ára határozza meg, hogy az mennyire lesz értékes a másiknak.

Kiemelt tartalom
Alice és Freda, egy 19. századi leszbikus pár végzetes szerelmi története Alice és Freda, egy 19. századi leszbikus pár végzetes szerelmi története 2024.11.17 9:44

„Sosem árt felidézni, hogy ez a hagyomány szerint a kedves üzenetek, és nem a költekezés ünnepe“ – hangsúlyozza a felmérés apropóján Blaumann Debóra, az Erste marketing és PR területének vezetője.