A szerelem nem ismer határokat, de érdemes észben tartanod, hogy a szeretteid kívánnák a legkevésbé, hogy veszélybe sodord miattuk a pénzügyi egészségedet. Márpedig egy friss felmérés szerint hajlamosak vagyunk veszélyesen sokat költeni Valentin-napkor.
A szerelem ünnepén átlagosan 16 százalékkal költünk többet, mint a januári napokon – derül ki az Erste-ügyfelek kártyás vásárlásainak vizsgálatából. A Valentin-napi figyelmességekre – étteremre, virágra vagy fehérneműre – azonban 66 százalékkal megy el nagyobb összeg.
A bank ügyfeleinek költési szokásaiból egyértelműen kirajzolódott, hogy az ünnepet a fiatalabb generációk tartják leginkább. Az átlagos napi kártyás vásárlások összege február 13-án és 14-én 16 százalékkal volt nagyobb az elmúlt három évben, mint a januári napi átlagos költés.
A számok alapján a ruházat, étterem és szórakoztatás kategóriákban emelkedik ilyenkor leginkább a kártyás vásárlások összege: a napi költés ilyenkor harmadával nagyobb ezekben az üzletkategóriákban, mint az átlagos januári. Ha a kört a tipikus Valentin-napi ajándékokra szűkítjük (étterem, virág, fehérnemű), akkor már 66 százalékos emelkedést látunk.
Noha az eredeti angolszász hagyomány nem az anyagiakról, hanem sokkal inkább az apró kedvességekről szólt, a férfiak ma hajlamosabbak többet költeni: a kiadások átlagos emelkedése náluk a Bálint-napi körben meghaladja a 90 százalékot, míg a nőknél ez 30 százalék alatt marad.
Teljesen máshogy költünk Valentin-napkor, mint a szüleink
Az idősebbeknél – egész pontosan az 1964 előtt született bébibumm-generáció tagjainál – alig emelkednek a kiadások a Valentin-napi üzletkategóriákban. Az X generáció tagjai – vagyis a mai 42-58 évesek – már több mint 50 százalékkal fizetnek ki többet ezen a területen Valentin-napkor.
A millenniumi generáció – az 1980 és 1996 között születettek – már majdnem dupla annyit költenek. A fiatal felnőtteknek, a Z generáció tagjainak azonban ilyenkor a pénz nem annyira számít.
Ennek következtében jóval nagyobb mértékben emelkedik ennél a nemzedéknél a vásárlások napi összértéke is: az átlagos 16 százalékkal szemben 23 százalékkal – derül ki a REFRESHER Magyarországnak eljuttatott közleményből.
Jellemző ilyenkor a fiatal felnőtteknél a hitelkártya-használat emelkedése is: a Z generáció tagjai hitelkártyával 68 százalékkal költenek többet Valentin-napkor, mint egyébként.
Nem feltétlenül égő az olcsó Valentin-napi ajándék
A bank álláspontja szerint a pénzügyi egészség megőrzésének fontos eleme, hogy ünnepek idején is megfontoltan vásároljunk. Igyekezzünk szem előtt tartani: nem az ajándék ára határozza meg, hogy az mennyire lesz értékes a másiknak.
„Sosem árt felidézni, hogy ez a hagyomány szerint a kedves üzenetek, és nem a költekezés ünnepe“ – hangsúlyozza a felmérés apropóján Blaumann Debóra, az Erste marketing és PR területének vezetője.