2025.7.28 15:10
Olvasási idő 0:53
Szöllősi Anna

Olyan döntést hozott a Meta, ami a Fidesznek kicsit sem fog tetszeni

TECH-TUDOMÁNY ENTR FACEBOOK META POLITIKA

A vállalat elkaszálja a politikai hirdetéseket a platformjain egy EU-s rendelet miatt.

A Google után a Meta is bejelentette, hogy októbertől betiltja platformjain az Európai Unióban a politikával kapcsolatos hirdetéseket – írja a Euronews

Az Instagramot, a Facebookot, a Threadset és a Whatsappot is tulajdonoló vállalat a közleményében azt írja, a döntést a politikai reklámok átláthatóságáról és célzottságáról szóló EU-s rendelet miatt hozták meg, ami október 10-én lép hatályba. A Meta szerint a politikai reklámokra vonatkozó új szabályok túl bonyolultak és jogi bizonytalanságot szülnek, ezért inkább meg sem próbálnak megfelelni a követelményeknek. A platformokon továbbra is lehet majd politikai tartalmakat posztolni, csak nem fizetett hirdetésként. 

Az EU-s rendelet értelmében a politikai hirdetéseket jövő októbertől „átláthatósági címkével és könnyen visszakereshető átláthatósági tájékoztatóval” kell ellátni, hogy azokat könnyebben be lehessen azonosítani. A hirdetéseknek meg kell jeleníteniük a szponzort, a kifizetett összegeket, a potenciális targetálási technikákat, valamint a konkrét választást vagy népszavazást, amihez kapcsolódnak. A rendelet célja az, hogy visszaszorítsa a politikai dezinformációt és a beavatkozásokat a választásokba.

A Meta döntése főleg a Fidesznek fájhat, hiszen itthon ők tapsolták el messze a legtöbbet Facebook-hirdetésre. A Hvg emlékeztet: a tavaly nyári európai parlamenti és önkormányzati választásokat követő kilenc hónapban összesen Magyarországról 1,3 milliárd forint értékben vásároltak politikai hirdetést a platformon, ebből 1,1 milliárdot költött a kormány, míg a választási kampányban ennél is többet, öt hónap alatt 3,4 milliárd forintot.

Ez a tartalom az ENTR európai tartalomgyártói hálózat része. #entr_hu