2025.6.8 9:15
Olvasási idő 8:49
Krajnyák Petra

Túl szép ahhoz, hogy igaz legyen? Utánajártunk, megbízható-e a csalással vádolt Gotogate utazási ügynökség

ÉLETMÓD REPÜLÉS REPÜLŐJEGY UTAZÁS

A Gotogate neve sokaknak ismerősen csenghet, hiszen az oldal kedvező áron kínál repülőjegyeket a világ szinte minden tájára. Azonban, ha kicsit jobban utánajárunk, feltűnhet a negatív vélemények áradata, amelyek gyakran csalásra figyelmeztetnek.

A Gotogate utazási ügynökséggel valószínűleg már találkoztál, még ha csak egy pillantás erejére is, amikor épp olcsó repjegyeket vadásztál, teszem azt Skyscanneren. A repülőjegyeket értékesítő oldalt a svéd Etraveli Group működteti, és hivatalos weboldaluk szerint évente több mint 40 millióan veszik igénybe szolgáltatásaikat. Az oldalon szereplő árak igen vonzónak tűnhetnek a szűkös anyagi kerettel rendelkező utazóknak. A jelenlegi gazdasági helyzetben pedig valószínűleg nemcsak az egyetemisták gondolják meg, mire mennyit költenek utazáskor. 

Egy pekingi út kapcsán futottam bele az oldalba, és egy korábbi negatív tapasztalat miatt úgy döntöttem, közvetítőn keresztül veszek legközelebb repülőjegyet. A barátnőm, akivel utaztam, már többször is igénybe vette az oldalt, és sosem ütközött problémákba, így kezdetben nem gyanakodtam. Azonban nagyon rossz előérzetem volt, így a jegyvásárlás után úgy döntöttem, a biztonság kedvéért utánanézek az oldalnak. Ekkor találtam rá a Gotogate.com - victims of the scam Gotogate nevű Facebook csoportra, ahol a posztokat olvasva teljes pánikba estem, és imádkoztam, hogy semmilyen malőr ne történjen. Majd az utazás előtt nem sokkal jött az e-mail a Gotogate-től, hogy az egyik járatot törölték, és két lehetőséget ajánlottak: pénzvisszatérítést és járatmódosítást. Mivel több posztot is olvastam arról, hogy a Gotogate hónapokat, de akár éveket is késik a pénzvisszatérítéssel, egyenesen a légitársaságtól kértünk tájékoztatást. Ők azt a választ adták, hogy nem tudják, milyen információt kaphatott a Gotogate, mert a járatot nem törölték, csak megváltozott a száma. Innentől kezdve kizárólag a légitársasággal kommunikáltunk.

Kiemelt tartalom
7 megfizethető tengerparti desztináció, ha nem akarsz egy vagyont költeni 7 megfizethető tengerparti desztináció, ha nem akarsz egy vagyont költeni 2025.5.20 16:04

Az egyik ismerősöm szintén rossz tapasztalatokról számolt be. T. 2022 tavaszán átszállással utazott Tajvanra a Lufthansával. A jegyeket a Skyscanneren találta, majd a Gotogate-től vette meg. Előbb Budapestről Münchenbe, onnan Szöulba, majd végül Tajpejbe utazott. Akkor még javában tombolt a COVID-járvány, így két hetet kellett karanténban töltenie, a nagyon szigorú helyi szabályozásnak megfelelően. Így nagyon fontos volt, hogy pontosan érkezzen meg a szigetre.

A harmadik járat (Szöul-Tajpej) számát azonban módosították, és T. elmondása szerint a Lufthansának és a Gotogate-nek kellett volna őt újraregisztrálni, ezt viszont nem tették meg. Hiába volt érvényes jegye, Szöulban nem engedték felszállni, és a transzferzónában ragadt. A Gotogate és Lufthansa egymásra mutogatott, miközben félő volt, hogy a lefoglalt tajvani karantént is elveszti. Végül az akkori barátnője adott kölcsön neki új jegyre, így másnap kora délután sikerült elhagynia Szöult, és szerencséjére a tajpeji hotel fenntartotta neki a szobát. A karantén végére a Gotogate visszautalta a pénzt, a Skyscanner hatására. Ugyanis utóbbi megkeresése előtt a Gotogate tagadta felelősségét, és nem mutatott hajlandóságot tárgyalásra. T. esete pedig korántsem egyedülálló.

Átláthatóság?

B. 2024 júniusában flexibilis, vagyis felár vagy bármilyen díj nélkül módosítható jegyet vett az oldalon. Eredetileg április 21. és június 2. között utazott volna, azonban végül módosíttatta az utazás időpontját ( május 20. és június 18). Bár ezt a változtatást minden probléma nélkül kivitelezte a Gotogate, de idén februárban feltűnt neki, hogy a középső neve hiányzik a jegyről, erről értesítette is a közvetítőt, akik 71,94 kanadai dollárt (18 655 Ft) számoltak fel neki a szolgáltatásért. Bár azt a választ kapta, hogy semmilyen egyéb díjat nem kell fizetnie, egy nappal a névmódosítás után további 396,23 kanadai dollárt, azaz mostani árfolyamon 102 576 Ft-ot számláztak ki neki. Ennek megalapozatlanságát sikerült bizonyítania, így végül nem kellett pótdíjat fizetnie. Majd 9 nappal később arról tájékoztatták, hogy a légitársaság módosította a járat indulását, és két lehetősége volt: vagy elfogadja az új, június 15-i dátumot, vagy teljes pénzvisszatérítést kér.

Kiemelt tartalom
A Fehér Lótusz jó bizonyíték rá, hogyan hathat egy sikerprodukció a turizmusra A Fehér Lótusz jó bizonyíték rá, hogyan hathat egy sikerprodukció a turizmusra 2025.4.13 8:12

Mivel B. eredetileg rugalmas dátummal vette meg a jegyet, így az újabb módosítást választotta, és elfogadta a hazaút új dátumát. Március végén a biztonság kedvéért többször is felvette a kapcsolatot a Gotogate-tel, hogy megerősítsék a korábbi névmódosítást, és értesüljön az esetleges fejleményekről az utazással kapcsolatban. Azonban az oldal ügynökeitől ellentmondásos információkat kapott: egyikük tagadta, hogy B. valaha is névmódosítást kért volna tőlük, még mások megnyugtatták, hogy kérését feldolgozták. Így végül B. felvette a kapcsolatot az Air Canadával, akik megerősítették, hogy a Gotogate semmilyen névmódosítást nem kezdeményezett náluk, hiába is állította azt, immár hivatalosan is tévesen a jegyértékesítő.

Többhetes levelezés után a Gotogate végül elismerte, hogy nem tudták feldolgozni a névmódosítást, és részleges pénzvisszatérítést ajánlottak neki. B. ezt el is fogadta, azonban az írásban rögzített 1 670 kanadai dollár helyett 1 372-t kapott. Hiába vonta kérdőre a Gotogate-et, az ügyét állásfoglalás nélkül lezárták, ezzel megakadályozva, hogy további e-maileket küldhessen nekik.

Sztrájk, járattörlés, de nincs refund

F. szintén a Gotogate-en keresztül vásárolt repülőjegyet, Goából utazott volna Kathmanduba. Azonban a Goa-Delhi járatot az Air India sztrájk miatt bizonyítottan törölte, így értelemszerűen lekéste a csatlakozást is. Azonban hiába kért pénzvisszatérítést, és hiába jelezte mindkét légitársaság, hogy már elutalták a visszatérítés összegét, a Gotogate azt állította, hogy még várnak az pénzre. Mivel F. nem indiai állampolgár, az utazás előtt 11 240 indiai rúpiát (46 397 Ft) fizetett az indiai kormánynak a kilépési engedélyt biztosító vízumszolgáltatásért, amely 2024. május 11-ig, tehát az utazás másnapjáig volt érvényes. F. ezután felfogadott egy ügyvédet, hogy újabb kilépési engedélyt kérjen, mert attól félt, hogy feketelistára kerül, ha nem tudja időben elhagyni az országot.

Forrás Anonim

A nepáli utazás teljes kudarcba fulladása és az új vízumigénylés miatt nemcsak anyagi kárt szenvedett el, hanem rengeteg mentális kihívással is szembe kellett néznie. A légitársaság hivatalos levelet küldött neki, amelyben megerősítették, hogy megtörtént az utalás a GoToGate-nek. De az utazási ügynökség ügyfélszolgálata azt állította, hogy még nem kapták meg a pénzt a légitársaságtól. F. végül jogérvényesítő levelet küldött nekik, ugyanis az utazási iroda továbbra is megtagadta tőle a refundot, így ügyvédjén keresztül 154 880 forintnak megfelelő kárpótlást kért az ügynökségtől. 

Forrás Anonim

Egy betű hiánya nagyobb stresszt tud okozni, mint gondolnád

Z. szintén nemzetközi járatra vásárolt jegyeket az oldalon, magának és idős szüleinek. Zürichből utaztak volna Bangkokba, majd onnan Chiang Maiba. A foglalás után nem sokkal vette észre, hogy anyukája nevéből egy betűt kihagytak, így 2024. december 24-én kérvényezte is a névmódosítást, ezért a Gotogate neki is szolgáltatási díjat számolt fel. Azonban a szolgáltatónak több hét után sem sikerült feldolgoznia kérését, így Z. egyenesen a járatot üzemeltető Thai Airways-hez fordult. Tőlük azt az információt kapta, hogy mivel nem közvetlenül a légitársaság oldalán vette a jegyet, így nincsenek felruházva a névmódosításra. Bár a Gotogate értékesítette a jegyet, s így csak ők tudták volna módosítani a foglalási adatokat, ezt nem tették meg az utazás napjáig.

Forrás Anonim

Végül csak azért tudtak felszállni a gépre, mert a Thai Airways ügynökének sikerült egy belső megjegyezést hozzáfűznie a jegyhez, enélkül a kivétel nélkül az egész utazás meghiúsult volna. Később a Gotogate mégiscsak intézkedett, csak mindeközben véletlenül Z. édesanyja hazaútra szóló jegyének dátumát február 28-ról március 28-ra módosították.

Kiemelt tartalom
5 olcsó repjegy melegebb éghajlatra, ha kicsit felolvadnál 5 olcsó repjegy melegebb éghajlatra, ha kicsit felolvadnál 2025.1.22 12:49

Ez azonban csak a repülőtéren a check-in pultnál derült ki, ugyanis az oldal az eredeti, helyes dátumot jelezte. Emiatt a családnak közel plusz egy hetet kellett Thaiföldön maradnia, mivel az eredeti return járatra már minden jegy elkelt, így nem tudtak újat venni Z. anyjának. A leghamarabbi gép, amelyre mindannyian felfértek, március 5-én indult.

Forrás Anonim

A három új jegy összesen 521 615 forintnak megfelelő összegbe került, a szállásért pedig 17000 thai bahtot, vagyis 184 738 forintot kellett fizetniük. Az eset nem csak hatalmas anyagilag, hanem lelkileg és fizikailag is megviselte a családot. Kifejezetten Z. apját, aki szív- és érrendszeri problémákkal küzd.

Z. hiába fordult a Gotogate-hez, és kérte számon őket, a szolgáltató folyamatosan tagadta felelősségét. A hivatalos panaszbejelentő e-mailjeit letiltották, az ügyfélszolgálaton pedig nem válaszoltak neki. Miután Z. Trustpiloton megosztotta véleményét, tapasztalatait, és óva intette az utazókat attól, hogy igénybe vegyék az oldal szolgáltatásait, a poszt alá érkezett egy sablonos válasz a Gotogate-től, melyben megkérték, hogy tartózkodjon a rendelésszám közzétételétől, majd bocsánatot kértek tőle a kellemetlenségekért. Z. mindezek után hivatalos jogi panaszt küldött az Etraveli Groupnak, a Gotogate anyavállalatának, értesítette a Skyscannert, amely elismerte a problémát, és felvette a kapcsolatot közvetlenül a Gotogate-tel.

Mit mond a Gotogate?

A negatív visszajelzésekkel és kritikákkal kapcsolatban az utazási ügynökséget is megkerestük. Szerkesztőségünkhöz eljuttatott válaszlevelükben azt írták, közvetítőként kötelezi őket az egyes jegyek visszatérítési szabályzata. Elmondták, hogy a légitársaságok árazási szabályait követik, amelyek légitársaságonként eltérőek, de a megvásárolt jegy típusától is függenek. 

Általánosságban jó tudni, hogy mi, mint közvetítő, nem tudunk és nem is mondunk le, módosítunk vagy késleltetünk repülőjáratokat. Ezt csak a légitársaság maga teheti meg

– írták.

A Gotogate kijelentette, hogy ha a szolgáltatás nem kerül teljesítésre, akkor a légitársaságok felelőssége az ügyfél számára új foglalást biztosítani vagy kártérítést fizetni. Néha a közvetítők is megtehetik ezt a légitársaság nevében, néha pedig a légitársaságok intézhetik, közvetlenül az ügyféllel. Azt már nem árulták el, hogy mitől függ, hogy ki is cselekedhet a utas érdekében.

Kiemelt tartalom
Barka ellátogatott shuttle busszal az osztrák Designer Outlet Parndorfba🚌🛍️ Barka ellátogatott shuttle busszal az osztrák Designer Outlet Parndorfba🚌🛍️ 2024.11.1 13:28

Hozzátették, hogy az induláshoz közeledve általában a légitársaságok kommunikálnak közvetlenül az ügyfelekkel. A Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség (IATA) határozatai szerint a közvetítőknek meg kell osztaniuk az ügyfelek elérhetőségi adatait a légitársaságokkal, hogy azok el tudják látni ezt a feladatot, mivel nekik vannak alkalmazottaik a repülőtereken és a helyi irodákban. 

dubai, dubaj
A Dubai Nemzetközi Repülőtér Forrás Getty Images

Elmondásuk szerint soha nem tudják előre meghatározni, hogy a vásárló jogosult-e visszatérítésre vagy sem. Az ügyfél nevében visszatérítést igényelhetnek, ezután a légitársaság döntése kötelező érvényű számukra.

Általában nem tudunk előre visszatérítést nyújtani az ügyfélnek anélkül, hogy tudnánk, hogy a légitársaság engedélyezi-e azt. 

Szabályzatuk szerint a foglalás teljes ára tartalmazza az utazási szolgáltatás(ok), az esetleges kiegészítő termékek árát és a szolgáltatási díjaikat. Utóbbiak nem visszatéríthetők, mert közvetítői szolgáltatásaikért számolják fel, amelyek a foglalás visszaigazolása után teljesítettnek tekintendők. A kiegészítő termékeket csak abban az esetben térítik meg, ha a légitársaságtól megkapták az azokra vonatkozó összegeket. A Gotogate kiegészítő termékei pedig nem visszatéríthetők.

Kiemelt tartalom
„Egyedül utazol? De hát nem félsz?” – Már nem! Mindent a solo travellingről egy gyakorlott utazó szemével „Egyedül utazol? De hát nem félsz?” – Már nem! Mindent a solo travellingről egy gyakorlott utazó szemével 2024.9.29 9:59

Azzal kapcsolatban, hogy jelenleg folyik-e ellenük bármilyen jogi eljárás, azt válaszolták, hogy „a Gotogate világszerte több mint 75 piacon működik, és a »per« fogalmának meghatározása az egyes joghatóságokban (országokban) jelentősen eltér”. Mint mondták, egyes régiókban az ombudsmanon keresztül benyújtott formális fogyasztói panasz vagy akár a kis értékű követelésekkel kapcsolatos eljárások is jogi eljárásnak tekinthetők. Továbbá azt nyilatkozták, hogy:

Mint sok nemzetközi e-kereskedelmi vállalkozás, mi is időnként jogi eljárásokban lehetünk érintettek. Azonban egyetlen bírósági ügy sem eredményezett olyan vádat, amely rendszeres visszaélést vagy csalást állapított volna meg a Gotogate vagy az Etraveli Group égisze alatt működő bármely más szervezet ellen.

A közösségi oldalakon és fórumokon megfogalmazott kritikákkal kapcsolatban a következőt választ adták:

Valójában a nyilvánosan megosztott értékelések a vásárlóbázisunkhoz viszonyítva a vevőink 0,1%-át teszik ki, ezeknek pedig csupán kis részében írnak le nem pozitív tapasztalatokat a vásárlók. Ez egy szélesebb körű tendenciát tükröz, miszerint a vásárlóink túlnyomó többsége anélkül teljesíti útját, hogy szüksége lenne az ügyfélszolgálatunkra, véleményt írna, és ezek összességében olyan vásárlói élményről tesznek tanúbizonyságot, melyet nyújtani kívánunk.

Hozzátették, hogy „az online értékelő platformok természetesen aránytalanul sok értékelést vonzanak azoktól, akik panasszal élnek, míg az elégedett utazók nem hajlamosak nyilvánosan posztolni”, de ennek ellenére a cég „túláradóan pozitív véleményeket kap”.

Kihez fordulhatunk?

Megkeresésünkre Budapest Főváros Kormányhivatala azt a választ adta, hogy a Gotogate weboldallal, illetve az Etraveli Group-pal kapcsolatosan fogyasztói panasz, bejelentés nem érkezett hozzájuk. Hozzátették, hogy a kártalanítási kérdésekkel kapcsolatos ügyek eldöntése bírói útra tartozik, és „a weboldalon fellelhető információk szerint az oldalt egy, az Egyesült Államokban, Miamiban bejegyzett vállalkozás üzemelteti, ebből következik, hogy a Gotogate-tel szemben Florida állam joga szerint lehet esetlegesen igényt érvényesíteni”.

Kiemelt tartalom
Az elitfoci a szomszédba látogat, úgyhogy kiváló lehetőségeid lesznek, hogy élőben láthasd a kedvenc csapataidat Az elitfoci a szomszédba látogat, úgyhogy kiváló lehetőségeid lesznek, hogy élőben láthasd a kedvenc csapataidat 2024.9.11 12:54

Megkérdeztük a Pest Vármegyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályát is, amely megerősítette, hogy az Etraveli Group cégcsoport különböző online repülőjegy foglalási platformjain keresztül történt foglalása kapcsán repülőjegy-visszatérítés, kártérítés esetén polgári peres eljárásban, bírósági úton van lehetőség. Továbbá alternatív vitarendezési fórumként a békéltető testületi eljárás lehet a megoldás a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezésére.

Bár a fentebb említett két kormányhivatalhoz nem érkezett bejelentés az oldallal kapcsolatban, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) a szerkesztőségünkhöz eljuttatott válaszában közölte, hogy rendelkezik tapasztalatokkal a svédországi székhelyű Etraveli Group által üzemeltetett Gotogate platformmal kapcsolatban. A határon átnyúló fogyasztói jogviták esetén szakmai és jogi segítséget nyújtó szervezettől 2024. január 1-je óta 6 magyar fogyasztó kért tájékoztatást, további 4 pedig konkrét panasszal élt. A megkeresések többek között a repülőjegyek lemondásával kapcsolatos visszatérítési lehetőségeket, a platformon keresztül vásárolt biztosítás érvényesíthetőségét, illetve panasztételi lehetőségeket érintették. A panaszok főként a visszatérítések elmaradására, szolgáltatások (pl. ülőhelyfoglalás) nemteljesítésére, valamint a módosítási díjak elszámolására vonatkoztak. Az esetek többségében a svéd társközpont közreműködésével sikerült megoldást találni, egy esetben azonban – mivel a foglalás meglétét a szolgáltató vitatta és a légitársasági megkeresése sem járt sikerrel – csak a bírósági utat tudták javasolni.

Általános tapasztalataink szerint, amikor a jegyvásárlás nem közvetlenül a légitársaságtól, hanem egy közvetítő szolgáltatón (mint a Gotogate) keresztül történik, számos kihívás és kockázat merül fel a fogyasztók számára. Ilyen problémák lehetnek például a közvetítői díjak, a nem csatlakozó járatokból álló foglalások miatti utazási nehézségek, a közvetített információk torzulása vagy a késedelmek továbbítása (pl. menetrendváltozás), illetve a visszatérítések elhúzódása vagy újabb díjak felszámítása

– mondta dr. Eitmann Norbert, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság

sajtófőnöke és a Kommunikációs Főosztály vezetője. Hozzátette, hogy a Gotogate és az Etraveli Group jelenleg az Európai Unió területén működő, bejegyzett gazdasági szereplő, amely jogszerűen kínálhat szolgáltatásokat az egységes piacon.

Kiemelt tartalom
Legénybúcsúk, posztolási kényszer, kötelező látnivalók – Hogyan utazhatunk etikusan úgy, hogy ne legyünk idegesítő turisták? Legénybúcsúk, posztolási kényszer, kötelező látnivalók – Hogyan utazhatunk etikusan úgy, hogy ne legyünk idegesítő turisták? 2024.7.11 16:48

A károsult fogyasztók fordulhatnak az Európai Fogyasztói KözponthozBudapest Főváros Kormányhivatalához, illetve amennyiben a békés vitarendezés nem vezet eredményre, az érintett fogyasztók a bírósági jogérvényesítést is választhatják. Előbbi esetében az EFK ingyenes szakmai támogatást nyújt, nemcsak a Gotogate kapcsán, hanem más EU-tagállamban, Izlandon, Norvégiában vagy az Egyesült Királyságban működő vállalkozás esetén is.

A fogyasztók részére javasoljuk, hogy jegyfoglalás előtt minden esetben tájékozódjanak arról, hogy közvetlenül a légitársaságnál vagy közvetítőn keresztül vásárolják meg a jegyet, és ismerjék meg a kapcsolódó feltételeket és díjakat. Hasznos és érdemes például korábbi véleményeket, tapasztalatokat elolvasni az érintett szolgáltatással, vállalkozással kapcsolatban

– nyilatkozta Eitmann.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!