tegnap 2025.5.7 15:03
Olvasási idő 5:06
Szabó Noémi

Egy szörnyecske, amiért mindenki rajong – A Labubu-láz nyomába eredtünk

Egy szörnyecske, amiért mindenki rajong – A Labubu-láz nyomába eredtünk
Forrás Getty Images / Raimonda Kulikauskiene
DIVAT BLACKPINK LABUBU TREND

A Labubu vírusként terjed az interneten és szinte nem tudjuk úgy megnyitni az Instát és a Tiktokot, hogy ne jöjjenek szembe velünk ezek a furcsa babák, amik szó szerint mindenhol ott vannak.

Mindig akad valami, ami hirtelen olyan népszerűségre tesz szert, hogy muszáj beszereznünk. Ilyenek voltak nemrég a Jellycat plüssök, vagy éppen a Stanley kulacsok is, viszont őket könnyen és igencsak hamar letaszította a trónról a Labubu, ami szinte a semmiből vált „must have” kellékké. Olyannyira megkerülhetetlenek, hogy minap már én magam is elgondolkodtam azon, hogy nekem is kell egy Labubu, pedig nem vagyok egy könnyen befolyásolható alkat. A projekt viszont parkolópályára került, így arról nem tudok beszámolni, hogy milyen is Labubu-tulajdonosnak lenni. Viszont az komolyan elgondolkodtatott, hogy miért is akarok én és számtalan ember felnőttként ilyen figurát? Honnan ered egyáltalán az egész Labubu-láz? 

Labubu születése

Az elmúlt hónapok után azt hihetnénk, hogy a Labubu egy nagyon új dolog, viszont ez igencsak távol áll a valóságtól. A figura eredete ugyanis 2015-ig nyúlik vissza, sőt ha egészen pontosak akarunk lenni, annak megalkotójának gyermekkoráig. Labubut Kasing Lungnak, egy Hongkongban született művésznek köszönhetjük, aki a Monsters című mese egyik szereplőjeként álmodta meg azt. Lung szörnyecskéjéhez pedig nem más adta az ihletet, mint az északi mitológia, a férfi ugyanis hétévesen szüleivel Hollandiába költözött, ahol előszeretettel olvasgatott a helyi folklórról. A mesekönyvekkel és tündérlegendákkal eltöltött idő pedig kellő ihletet adott neki ahhoz, hogy élénk fantáziájának köszönhetően megrajzolja a hosszú, hegyes fülekkel és éles fogakkal mára világuralomra törő Labubut.

Úgy érzem, ez a karakter együtt nőtt fel velem az évek során. Régen huncutnak és furcsának gondoltam, de most már sokkal nyugodtabbnak és barátságosabbnak látom

– mondta Lung egy korábbi interjújában. Labubu ugyanis kissé gonosz mosolya ellenére egy igencsak kedves karakter, aki mindig jót akar, de néha a dolgok nem úgy sülnek el, ahogy ő azt gondolja. Ugye, a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Kasing Lung (@kasinglung) által megosztott bejegyzés

A szörnyecske egyébként nincs egyedül, hiszen a Monstersben szerepel még Zimomo, Labubu törzsének vezetője, aki „sokkal nagyobb” nála. Neki például van farka, míg Labubunak nincs. Egy újabb karakter Yaya, akinek becenevét Lung lánya ihlette, valamint találkozhatunk még Tycocóval és Spookyval  is. Természetesen minden szereplőnek megvan a maga funkciója és ismertetőjegye, Labubunak kilenc foga van, Tycocónak koponyafeje, Yayanak pedig két szarva 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Kasing Lung (@kasinglung) által megosztott bejegyzés

A mindent megváltoztató Pop Mart kollab

2019-ben Lung úgy döntött, hogy Labubu megérdemli, hogy életre kelhessen mesekönyveinek lapjairól, így exkluzív licencszerződést kötött a kínai Pop Mart játékgyártó céggel. Labubu a Pop Mart égisze alatt hamar el is indult világot meghódító útjára. Először gyűjthető figuraként jelent meg, melyet amolyan zsákbamacska jelleggel lehetett beszerezni. A játékgyártó ugyanis lezárt dobozokban kezdte árulni a más-más színű szörnyecskéket, amikről csak a kibontást követően derült ki, hogy pontosan mit is rejt a csomagolás. Talán a meglepetésfaktor és a bennünk élő belső gyermek kényeztetése iránti vágy is hozzájárult a most tapasztalt népszerűséghez.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Ricksea Vlogs (@rickseavlogs) által megosztott bejegyzés

Erre a hype-ra reagálva a játékgyártó 2023-ban a figurák mellett kiadta első, Exciting Macaron névre keresztelt kulcstartó-kollekcióját, és sosem látott sikert aratott vele. A Labubu ugyanis a StockX adatai szerint jelenleg a legkelendőbb gyűjthető figura, a Depop keresései pedig 376%-kal nőttek december óta, miközben a legutóbbi Pop Mart-kollekció világszerte pillanatok alatt elfogyott. A beszerzésükért vívott harcot kis túlzással élve igazi éhezők viadalaként írták le. 2024-ben a Pop Mart 1,8 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, ez több mint a duplája volt az az előző évi adatoknak. Ebből a Labubu-babák és a Monsters további szereplői 400 millió dollárt hoztak a konyhára, ami 726%-os növekedést jelentett. Így túlzás nélkül állítható, hogy a vállalat legsikeresebb termékkategóriájává váltak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Linda & Brandon | Lifestyle & Interiors (@homeoflindz) által megosztott bejegyzés

Gyűjthető játékból must have kiegészítő

A hirtelen jött kereslet persze nem a véletlen számlájára írandó. A Labubu sosem látott népszerűségéhez ugyanis sokat hozzátett az, hogy a Blackpink koreai lánybanda tagja, a mára igazi divatikonná vált Lisa egyik Insta-sztorijában büszkélkedett Louis Vuittonjára csíptetett Labubujával, majd később a Vanity Fairnek adott interjújában azt is bevallotta, hogy igazi megszállottja ezeknek a szörnyecskéknek: kulcstartók, gyűjthető figurák és óriási plüssök sokaságával osztozik otthonán. A sorba hamarosan más A-listás sztárok is beálltak, többek közt Rihanna és Dua Lipa is megvillantotta már saját kedvenceit. Nyilván mindannyian designertáskáik díszeként hasznosították azt, így egy egészen új divathullámot hozva létre.

Természetesen a Birkin, Kelly és Bottega táskák díszítése sem egy új keletű dolog. Maga Jane Birkin is előszeretettel dekorálta a róla elnevezett táskáit különféle egyedi apróságokkal, talizmánokkal és mindazzal, ami épp a keze ügyébe került. Így teljesen természetes, hogy a következő lépcsőfok a figurák megjelenése lett. A híres divatinfluenszer és trendek szakértője, Wadzi Zoe is megosztotta gondolatait a TikTokon arról, hogy a Labubu hype teljes mértékben indokolt.

Kiemelt tartalom
Nem tökéletes, hanem valódi – Ezért drágább sokszor a vintage, mint az új Nem tökéletes, hanem valódi – Ezért drágább sokszor a vintage, mint az új 2025.5.2 9:26

„Eredetileg a Birkin táskák charmjai az eleganciáról szóltak. Mindig kifinomultak és visszafogottak voltak, tökéletesen tükrözték azt a képet, amit a Birkin képvisel: exkluzivitás és mértéktartás. A legnépszerűbb Birkin charmok közé tartozott a Rodeo – az ikonikus kis ló –, a Pegasus (ugyanez, csak szárnyakkal, egy kis játékosságot csempészve bele), az Hermès Oran Nano szandál, és természetesen az Hermès Twilly sem maradhat ki“ – magyarázta. 

Aztán jött a Labubu kulcstartó. A Labubu egyedül is olcsóbb, mint bármelyik Hermès kiegészítő. Ironikus módon még mindig beleillik a luxus narratívába, a limitált elérhetőség (csak a Pop Martnál kapható) és a korlátozott mennyiség miatt a Labubu teljes mértékben megfelel annak, hogy azt valaki egy Birkinre akassza

– mondta. 

@wadzizoe Wearing a Lebubu on your Birkin bag win or bin? #labubu #hermes #hermesbirkin #luxury ♬ Dreamy Girl - Headphone Chill Girl

Sokan talán azt gondolják, hogy a Labubu-őrület túlságosan elszakadt a valóságtól, de az igazság pont az ellenkezője. Ez most hivatalosan is a legtrendibb divatkiegészítő, amire jó bizonyíték, hogy nemrégiben egy Dubajban megrendezett exkluzív Valentino pop-up eseményen ajándékként osztogatták őket, a street style ikonok, az influenszerek és a közösségi média pedig továbbra is megőrül értük. Szinte lehetetlen úgy megnyitni a TikTokot, hogy ne fussunk bele egy Labubu unboxingba, a divathetek forgatagáról készült fotók sokaságán rendre feltűnnek, és a Labubu-láz nyomán miniiparágak jelentek meg az Etsyn és az AliExpressen, ahol készítőket, apró ruhákat és kis táskákat árulnak a babáknak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Mrs Miyagi (@mrs.miyagi_au) által megosztott bejegyzés

A hamisított Labubu, vagyis a Lafufu 

Ha pedig úgy gondolnánk, hogy ezzel a történet végére értünk, nos, van még itt egy kis apróság. A Labubu exkluzivitása és limitáltsága miatt ugyanis hamar a hamisítók egyik kedvenc árucikkévé vált. Így létrejött a „Lafufu” is, ami legalább ugyanolyan népszerű lett, mint az eredeti.

Kiemelt tartalom
Egy it bag reneszánsza –  Így tért vissza a Balenciaga City Egy it bag reneszánsza – Így tért vissza a Balenciaga City 2025.4.30 11:40

Az eredeti Labubu egyébként nem drága, persze minden csak viszonyítás kérdése. Az, hogy a kisebb figurák kereskedelmi ára 11,90 dollár (kb. 4200 forint) és 29,90 dollár (kb. 10 600 forint) között mozog, még reálisnak mondható, egy 58 centiméteres darabért (mert ilyen is van) pedig már 178 dollárt (körülbelül 63 ezer forint) kell kicsengetni. Tehát itt nem az ár, hanem a limitált darabszám okozza a gondot, hiszen ennek köszönhető, hogy a másodpiacon az eredeti sokszorosát is hajlandóak kifizetni egy-egy szörnyecskéért.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Dani Squish (@danisquishie) által megosztott bejegyzés


A Lafufu pedig, mint a név is sejteti, a fake Labubu igencsak fantáziadús elnevezése, melyet az AliExpress, az eBay vagy a Temu felületéről bárki megrendelhet. Kíváncsiságból meg is néztük a kínálatot, és az árak valóban barátiak, hiszen már körülbelül 1000 forintért is beszerezhetőek. Ezért kialakult az a szinte lehetetlennek tűnő jelenség is, hogy a Lafufuk saját rajongótáborra tettek szert. Sokak szerint nem ciki megvenni a hamisítványt, sőt egyesek büszkén is mutatják be gyűjteményüket, átalakítják a figurákat, kiegészítőkkel ruházzák fel őket, és esetenként be is festik azokat. Ha rákeresünk a „Lafufu customs” kifejezésre, igazi gyöngyszemeket találhatunk – a knockoff-kultúra tehát él és virágzik, bizonyítva, hogy a Lafufu több, mint olcsó másolat.
 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!