New Music Friday REFRESHER-módra: a Playback Péntekben ismét a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze, ezúttal öt lemezt és nyolc dalt hoztunk nektek, hogy jól induljon a hétvége.
Albumok
Ótvar Pestis: Megcsúszva
A múlt héten már ódákat zengtünk Ótvar Pestisről az Élet című száma kapcsán. A munkamániás és friss Fonogram-díjas rapper pénteken debütáló albuma, a Megcsúszva sem okozott csalódást, és hozta azt a szintet, amit OP-től elvárhatunk. A hangzásvilág továbbra is a drill alapokat változatos műfaji elemekkel keverő beatekre épül, amiket a mélyebb basszus- és dobtémák tesznek koherenssé. Az előadó stílusának új eleme az erőteljesen széttorzított vokál, ami nemcsak egy meglepően izgalmas kísérletezés, de még jobban szolgálja is azt a sötétebb zenei atmoszférát, ami Ótvar egyik védjegye. Emellett a popkulturális utalásokban gazdag szövegek teszik az albumot nemcsak az idei év, hanem a szcéna egyik kiemelkedő projektjévé. De hát OP munkamorálját ismerve, úgyis lesz még vagy három új albuma idén, úgyhogy majd az év végi lemezajánlókban elmondjuk, szerintünk melyik lett a legjobb. (Szentgyörgyi Zénó)
Knocked Loose: You Won’t Go Before You’re Supposed To
A Knocked Loose-ra bármit lehet mondani, csak azt nem, hogy pózerek lennének. Az elmúlt években fokozatosan küzdötték fel magukat az underground legmélyéről egy olyan bandává, aminek mostanra bőven van mainstream húzása. A ma megjelent harmadik lemez (You Won’t Go Before You’re Supposed To) tömény, zúzós és kemény, mint a kád széle. A gitároknak olyan hangja van, mintha jönne az apokalipszis, Bryan Garris énekes továbbra is mint a világ legmérgesebb kiskutyája ordibálja végig ezt a szűk félórát, és még pár vendégelőadó is belefért a srácoknak. A Poppyval közös trekk már két hete kint van, de nekem még mindig minden hallgatásnál feláll a szőr a hátamon. Metálosoknak kötelező a lemez, de szerintem akkor is megéri belehallgatni, ha nem ismeritek annyira a műfajt, mert ritkán találkozni valami olyannal, ami ennyire elemi szinten adja át a dühöt és az agresszivitást. (Jókay Kristóf)
Gunna: One of Wun
Szintén pénteki megjelenés Gunna ötödik stúdióalbuma, a One of Wun is, amely a börtönből való szabadulása óta már a második nagylemeze. Az előző, a tavalyi Gift & a Curse elég jól szerepelt a slágerlistákon, a FukUmean pedig hetekig állt a dobogón. Tudod, ez az a szám, amit a flexelős, meg glow up-os TikTok-videókhoz használnak. Jaj, dehogynem tudod. Gunna új albuma, ami tulajdonképpen egy 20 számmal érkező duplalemez, hangzását tekintve is meglehetősen kettéválik: ameddig az első fele erőteljesen szövegcentrikus dalokból áll össze a trap műfaj klasszikus jegyeivel, addig a második fele sokkal melankolikusabb és mélyebb is. A jelenleg éppen turnézó atlantai rapper lemezén olyan előadók featelnek, mint Offset, Roddy Rich vagy Normani, az előadónak sokat jelentő virágokkal teli borítót pedig a művész Calvin Clausell Jr. festette. (Szentgyörgyi Zénó)
A. G. Cook: Britpop
Triplalemezzel tért vissza A. G. Cook, akire túlzás nélkül lehet a hyperpop keresztapjaként tekinteni. Cook az elmúlt években a saját zenéin túl rengeteget producerkedett másoknak, benne volt például Charli XCX négy lemezében is, de dolgozott Beyoncéval is az All Up In Your Mind című dalon. A most megjelent Britpop című anyag már a címében is izgi, hiszen semmi köze nincs a klasszikus értelemben vett britpophoz, mégis teljesen jogos az elnevezés. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy végighallgattam, hiszen több mint másfél órás, de szerintem ez itt nem is feltétlenül baj. A Britpop egy olyan lemez, amin ötletek sokasága áll egymás után, olyan dalokba összegyúrva, ahol Cooknak nem kellett másokra figyelnie az alkotói folyamatban, csak magára. (Jókay Kristóf)
Iglooghost: Tidal Memory Exo
Az új Iglooghost-lemez nálam már a borítójával kiérdemelt egy hallgatást. Mennyire hard már a tengerben egy fűrésztárcsáról zenét nyomni, olyan műszerekkel, amiket szerintem a legújabb Mad Max-filmből szedtek ki – szerintem nagyon. A zenét illetően a klubzene, a rap és a breakbeat elképesztően izgalmas kombinációjáról van szó. Iglooghostot már a 2017-es debütje óta követem, és a most megjelent Tidal Memory Exo talán a legfogyaszthatóbb projektje. Bár a táncolhatóságot szerintem csak alulról súrolja (vagy én vagyok kishitű), bőven el tudnám képzelni ezeket a trekkeket experimentális DJ-szettekben. (Jókay Kristóf)
Számok
Megan Thee Stallion: Boa
Anaconda Megan Thee Stallion módra. Az egyik legsikeresebb és legtehetségesebb női rapper új dallal érkezett, ami nem véletlenül mutat átfedést Nicki Minaj korábbi nagy sikerű zenéjével. A címválasztás oka Stallion animeszeretete, ugyanis a Boa az egyik kedvenc mangájának egyik karakterére utal, aki egy szépségéről és erejéről híres kalózkapitányt formál meg. Ha már erő, a Boa nemcsak arról szól, hogy Stallion mennyire dominánsnak és jelentősnek érzi magát a rapszakmában, hanem kőkeményen bele is áll Nicki Minaj-ba, szerinte ugyanis az előadó ideje lejárt, a csúcson kellett volna abbahagynia, mert most már elég silány minőséget hoz. A szöveg az önbizalom és a nem keresztény értékrend szellemében készült, így idézni most nem fogunk tudni belőle, de abban biztosak lehetünk, hogy a Boa nem marad válasz nélkül. Lehetséges, hogy a rapháború egy újabb csatatéren folytatódik? (Szentgyörgyi Zénó)
Moriones: Alvajár
Mondhatnák, hogy Moriones, vagyis Bakos Kristóf a feltörekvő előadó új számmal jelentkezett, és ebből minden igaz is lenne, kivéve persze a feltörekvő jelzőt, hiszen aki bő két hónap alatt telerakja az Akváriumban a Kis- és a Nagyhallt is, és a Voodoo Baba közreműködőjeként fellép Manuel mellett a Budapest Parkban, az azért csak feltört.
A péntek délután megjelenő Alvajár pedig már a bohócimidzs utáni új korszak kezdetének egyik első, fontos állomása, egyben a közelgő album egyik beharangozója is. A dal hangzásra a pop-latin-deep house izgalmas elegye, amelyben a gyerekkor keveredik a keserédes jelen vívódásaival, miértjeivel.
”Az Alvajár-t nagymamámmal való kapcsolatom ihlette nagyrészt, a jelenem küzdelmei pedig kiegészítették. Unokatestvéremmel forgattuk a videóklipet. Mindenképp egy olyan helyet szerettem volna a szám nosztalgikus kedvessége miatt, ahol gyerekkorom nagy részét töltöttem, és a klipben feltűnő hintaágy az volt. Sokszor átmentem, és beszélgettünk mamával, és ekkor a nap mindig odasütött” – fogalmazott Moriones arról, hogy mit jelent számára a dal, és mi ihlette a hozzá forgatott klipet. (Szentgyörgyi Zénó)
Beabadoobee: Take A Bite
Beabadoobee, azaz Beatrice Laus 2022 után idén ad ki újra nagylemezt, amit az ikonikus Rick Rubin segítségével írt és producerelt a kaliforniai Shangri-La stúdióban. Bár a This Is How Tomorrow Moves csak augusztus közepén érkezik majd, a héten már belehallgathattunk Laus és Rubin közös zenei világába a Take A Bite című dallal. A szám sokban hasonlít Beabadoobee eddigi diszkográfiájához. A már könnyen felismerhető gitáreffektek és Bea majdnem hamisnak hihető, de még élvezhető vokálja egy kicsit kiszámíthatóvá tette a kislemezt, de örülünk, hogy legalább van egy új Beabadoobee-dal, amit hallgathatunk. (Golács Nóri)
Post Malone: I had some help
A legutóbb Taylor Swift albumán vendégeskedő Post Malone egy country-pop dallal jelentkezik idén először, amihez a műfaj egyik jeles képviselője, Morgan Wallen is csatlakozik. A duónak ez az első együttműködése, de ha a hírek igaznak bizonyulnak, lesz még több közös projektjük is. Az I Had Some Help című számukat április 28-án adták elő a Stagecoach fesztiválon, de a streamingplatformokon csak most jelent meg hivatalosan. A dalban Post Malone és Morgan Wallen felváltva vitatják meg a párkapcsolati küzdelmeket és a saját hibáikat, amiben a páros csapatmunkát használ annak szimbolizálására, hogy egy kapcsolatban két ember egyformán befolyásolhatja egymást a rossz döntések meghozatalában. (Szentgyörgyi Zénó)
toldyuuso: SUPERSTAR’S DREAM
Aki szereti a hiphop minden formáját, és előszeretettel követi a szcéna hazai képviselőit, annak már biztos feltűnhetett Toldyusso neve a legfelkapottabb előadók között. Amellett, hogy a 2022-ben megalakult duó ezer szállal kötődik a Wavy-hez, Lil Frakk, Pogány Induló és Sisi mellett a legutóbb Ajsa Luna új lemezén tűntek fel, társproducerei voltak Beton.Hofi 0 című mixtape-jének is, olyan számokért felelve, mint a Tesi vagy a Lucyd.
Mógor Máté, azaz Karyuu, DJ-producer és Hamar Máté alias Barney Soon énekes-dalszerző, vagyis a páros két tagja nemcsak a szakma elismert producerei, ők maguk is alkotnak (ezen még én magam is meglepődtem, pedig azért nem tartom magam tájékozatlannak e téren).
Legutóbbi lemezük tavaly novemberben jelent meg Session_01 címmel, a nemsokára érkező Stuck Outside című EP-jüknek pedig az e heti drop, a Superstar’s dream az előfutára. Az EP a páros jellegzetes jegyei – vagyis az elektronikus, basszusorientált stílus – mellé egyfajta hibrid összhatásért a közel-keleti hangzást és a szimfonikus zenét is beemel, de továbbra is egy sötétebb, mélyebb lemezre lehet számítani a srácoktól, aminek a Superstar’s dream a lefogyaszthatóbb darabja.
„A Superstar’s dream témája a rossz szokások visszaemlékezéséről és elkerüléséről mesél. Meg saját magamat is biztatom picit a szövegemmel, hogy ha a jó úton haladok és minden negatív aspektusomat kiveszem magamból, akkor a jövőben minden rendben lesz. Akik hasonlóan perfekcionisták, mint én, biztos érteni fogják a témát” – mesélte Hamar Barnabás. (Szentgyörgyi Zénó)
Mehringer: Bújj hozzám
Mehringer Marci is új számmal melegít a hétvégére, ugyanis megérkezett a Bújj hozzám.
Aki nem a YouTube-trendingből hallgat magyar zenét, (aki igen, annak meg pláne) illik felismerni, hogy a zenei alapokért Anubii$ felelt, akinek a sötétebb, afrobeatre építő hangzásvilág igazi védjegyévé vált. Ennek fényében izgalmas újdonság az, hogy bár az afro vonal továbbra is megmaradt, a Bújj hozzám egy sokkal könnyedebb, már-már mulatósba hajló, latinos popdal, ami Mehringer eddigi munkáihoz képest is váratlan fordulat. Az előadó rekedtesebb vokáljához jól passzol ez a hangulat, de erre a számra a habot Burijenci szórakoztató közreműködése teszi fel. (Szentgyörgyi Zénó)
RM: Come back to me
Rezidens K-pop-rajongóként muszáj megemlítenem, hogy a BTS vezetője is új dallal érkezett pénteken. Bár mindegyik tag a sorkatonai kötelezettségeivel van elfoglalva, ez nem akadályozza meg a produkciót abban, hogy előre felvett és összerakott dalokat adjanak ki. RM, azaz igazi nevén Kim Namjoon, május 24-én adja ki második szólóalbumát Right Place, Wrong Person címmel, és a rajongók először halhatták RM új csapatának kollaborációját. Namjoon már az első albumán olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Mahalia, Erykah Badu és Anderson. Paak most viszont a Balming Tiger nevű koreai zenei kollektíva pár tagjával együtt készítette az egész albumot és vizuális megjelenéseit. A Balhé koreai sorozat rendezőjével együtt tervezték a Come back to me videóját, amit a meg nem történt lehetőségek és az élet megbánásai inspiráltak. (Golács Nóri)
Camila Cabello: He knows (ft. Lil Nas X)
Camila Cabello előző megjelenése, az I luv it óriásit ment a streamingplatformokon köszönhetően egyrészt annak, hogy TikTok-trenddé vált, másrészt pedig annak a Playboi Cartinak, aki minden mást csinál azt leszámítva, hogy éppen az új albumán dolgozna. Na de most nem Cartiról szeretnénk beszélni, hanem Cabello új kislemezéről. A He knows az előadó készülő új albumának, a C’XOXO-nak a második megjelenése a már megénekelt I luv it után, ami egy fokkal kevésbé progresszív és kísérletező, mint elődje, hangzásában pedig az idei Dua Lipát idézi meg. A szövegnél nem kell nagyobb komplexitást várni, mint amit egy könnyedebb popdal esetében kaphatunk, egy mély téma helyett itt sokkal inkább a pillanatnyi impulzusokon van a hangsúly. A kislemezen Lil Nas X is közreműködik, aki a tőle megszokott, erőteljesen explicit sorokkal hozza zavarba a hallgatót. (Szentgyörgyi Zénó)