A baby boomerek a munkáért élnek, az X generáció individualistákból áll, a milleniálok azt hiszik, körülöttük forog a világ. Minden generációról megvannak az előítéleteink, most egy globális kutatás azt állítja: a Z generáció tagjai hatalomra vágynak.
Hogyha 1997 és 2012 között születtél, te is a Z generációhoz tartozol. Ahhoz a nemzedékhez, ami már egy globalizált és digitalizált világba született. Számunkra az internet és a technológia világa sosem volt ismeretlen, igazi “digitális bennszülöttek” vagyunk, akik el sem tudjuk képzelni, hogy milyen volt az élet az okostelefonok előtt. A miénk jelenleg a legnépesebb generáció, 2025-re mi fogjuk kitenni a globális munkaerő 27%-át, amivel átvesszük a világgazdaság vezetését a milleniáloktól.
A Z generáció tagjairól mindenki azt feltételezi, hogy telefonfüggő, elköteleződésre képtelen fiatalok vagyunk, akik mindent készpénznek veszünk, miközben folyamatos visszacsatolásra vágyunk. A BCW nemzetközi kommunikációs ügynökség 36.000 különböző korcsoporthoz tartozó embert kérdezett meg világszerte arról, hogy milyen értékeket tartanak fontosnak.
A kutatásban a Z generációsok válaszai egyértelműen kitűntek a többi közül. A megkérdezett Z generációsok 44%-a számára kimondottan fontos, hogy nagyon sikeresek legyenek és mások is elismerjék az eredményeiket. Ezzel szemben a milleniálok jóval kevesebb, 37%-a, az X generáció 23%-a, a boomerek pedig mindössze 14%-a gondolja ugyanezt.
Hasonlóan nagy arányban találták a generációnk tagjai fontosnak, hogy olyan dolgokat csináljanak, ami örömet okoz nekik és, hogy “minden lehetőséget megragadjanak a szórakozásra”. De nem csak az élet élvezete és a sikerek fontosak, úgy tűnik anyagi biztonságra is eléggé vágyunk, a válaszadók harmadának fontos, hogy gazdag legyen a jövőben.
A kutatók szerint a közösségi médiának jelentős szerepe van abban, hogy ezek az eredmények születtek. Taylor Saia, a BCW egyik munktarása a kutatásról szóló jelentésben azt írta:
A fiatalabb generációk már egy olyan digitalizált társadalomban nőttek fel, amelynek tagjai folyamatosan megosztják a sikereiket a közösségi médián, így a fiatalok betekintést nyerhetnek mások életébe és a legjobb pillanatiaba. Nem véletlen tehát, hogy ennyire erőteljesen szeretnék kihasználni a bennük rejlő potenciált.
Persze fontos megjegyezni, hogy a fiatalokra mindig jellemző, hogy ambíciózusak, szeretnének státuszhoz jutni és sikereket elérni. Az, hogy a Z generációnál ez jelenleg ennyire hangsúlyos, betudható a gazdasági válságnak, amivel szembe kell néznünk és ami miatt úgy érezzük, muszáj hatalmas erőbedobással csinálnunk mindent.
Lisa Story, a BWC stratégiai vezetője szerint kimondottan érdekes, hogy a generációnk mennyire nyíltan fel meri vállalni az értékeket, amiket képvisel. „Ha megnézzük a Z generáció számára fontos értékeket – a teljesítmény, a hedonizmus és a stimuláció – egy olyan értékrenddel találkozunk, amit az emberek nem szívesen vallanak be mások előtt.” Story szerint ez is a közösségi médiához köthető, ami nyilvánosságot és átláthatóságot teremt, amiben a fiatalok sokkal inkább szembesülnek mások eredményeivel, és ahol az érvényesüléshez fontosak ezek az értékek.
A kutatók szerint a Z generáció hedonizmusa is érdekes kérdés, mivel egyre inkább elterjedőben vannak az alkoholt és különböző tudatmódosító szereket elutasító mozgalmak. Valószínűleg a generációnk számára a hedonizmus más jelentéssel bír, mint ami az X generáció, vagy a baby boomerek szótárában áll. Míg hagyományosan a hedonizmust a szexuális vagy épp az alkohol okozta örömökhöz kötik, számunkra a hedonizmus bármi olyan tevékenységhez kapcsolódhat, ami a hétköznapokban örömet okoz.
A kutatást a BWC Shalom H. Schwartz szociálpszichológus értékelméletére alapozta. A kutató szerint vannak olyan egyetemes értékek, amelyeket az emberek minden társadalmi közegben ugyanazokkal a jelentésekkel azonosítanak. Schwartz tíz alapértéket határozott meg. Elmélete szerint az, hogy milyen sorrendet állítunk fel az alapértékek között jelentőséggel bír és meghatározza, hogy különböző egyének, csoportok vagy generációk hogyan tudnak kapcsolódni másokkal és milyen pozíciót foglalnak el a társadalomban.