A mostani szabályok miatt ezek a küldemények gyakorlatilag akadálytalanul árasztották el Európát.
Megállapodtak az EU gazdasági miniszterei: hamarosan minden, az EU-n kívülről érkező csomagra vámot kell fizetni, akár egy 1 eurós Temu-rendelésre is. A döntéssel az unió a Kínából érkező olcsó termékdömpinget, a fogyasztói kockázatokat és a helyi vállalkozások hátrányát próbálja mérsékelni – írja a Telex.
Már az első eurótól vámot kell fizetni – vége a 150 eurós kiskapunak
Az uniós gazdasági és pénzügyminiszterek első körös politikai megállapodást kötöttek arról, hogy megszüntetik a 150 euró alatti küldemények vámmentességét. Ez lesz az az értékhatár, amit a Temu, a Shein és sok más ázsiai piactér eddig kihasznált: alulértékelt, több részre bontott csomagokkal árasztották el a piacot.
A tervek szerint 2026-ban már elindul egy átmeneti rendszer, amelyben az első eurótól vámköteles lesz minden EU-n kívülről érkező csomag, a teljes reform pedig 2028-ra épül fel.
Miért lép most az EU? Egyszerű: túl sok a csomag
A számok drámaiak.
- 2022-ben 1,4 milliárd,
2023-ban 2,3 milliárd,
2024-ben pedig már 4,6 milliárd 150 euró alatti csomag érkezett az EU-ba.
Ezek 91%-a Kínából.
A vámhatóságok nem tudnak lépést tartani, így sok olyan küldemény is átcsúszik, amely nem felel meg az uniós szabványoknak, sőt akár veszélyes is lehet. Eközben a helyi vállalkozások arra panaszkodnak, hogy lehetetlen felvenni a versenyt a gyakorlatilag szabadon beáramló olcsó termékekkel.
Temu, Shein: botrányok, környezetszennyezés, túlfogyasztás
Az olcsó kínai webáruházak nyomulása több szempontból is aggasztó az EU szerint:
- átláthatatlan ellátási láncok, akár kényszermunka-gyanú,
agresszív impulzusvásárlásra ösztönző üzleti modellek,
a tömeges szállítás jelentős környezeti terhelést okoz.
A Shein nemrég gyerektestalkatú szexbabák miatt került botrányba Franciaországban, a kormány azonnal jelezte, hogy blokkolná az oldal elérését.
A döntés elhúzódott, de a tagállamok egyre türelmetlenebbek
A vita főleg arról szólt, hogy ki kapja a vámbevételeket: az EU vagy az egyes országok. Közben több állam – Románia, Lengyelország, Hollandia – már saját díjat akart bevezetni a bejövő csomagokra, ami szétzilálta volna a közös vámpolitikát.
Kis útikalauz a hideg Stockholmba, ami történelmi és gasztronómiai szempontból is sokkal többet ad, mint elsőre gondolnánk
2024.11.3 9:31
A Bizottság végül sürgetni kezdte a minisztereket: szerintük a vámmentesség megszüntetése alapfeltétel ahhoz, hogy az európai vállalkozások tisztességes versenyfeltételeket kapjanak.
Hol jön be Magyarország?
A budapesti repülőtér az EU egyik legfontosabb e-kereskedelmi csomagelosztó központjává vált.
- 2023-ban 200 ezer tonna légiárut kezelt,
2024-ben már 300 ezer tonnát.
A csomagok nagy része nem is Magyarországra jön: innen megy tovább Ausztriába, Szlovákiába és más régiós országokba. A NAV szerint a vámmentesség eltörlése nem jelent extra terhet, mivel 2021 óta minden egyes csomagra kötelező az áfát és az elektronikus vámnyilatkozatot rendezni.
Mi történik most?
Az EU egy közös vámadatközpont létrehozását tervezi, amely később átveszi az összes e-kereskedelmi vámfolyamatot a tagállamoktól. A cél, hogy 2026-ban már látható legyen az első változás, és fokozatosan minden csomag átessen a modernizált ellenőrzési rendszeren.