1974-es debütálása óta több mint 70 millió darab Moncsicsit adtak el globálisan annak ellenére, hogy 10 évre leállították a japán játékfigura gyártását. Cikkünkben a Moncsicsi genezisét és globális kultuszát mutatjuk be.
Ki az a Moncsicsi?
A japán Szekigucsi vállalat 1974-ben kezdte el árusítani a cumizós, szeplős majmot, ami az évtized legkedveltebb játékfigurája lett. A Moncsicsi egyik különlegessége, hogy az arca és a lába puha vinylből készült, a teste többi részét pedig szőr fedi, ami akkoriban nagyon innovatívnak számított. 1975-ben már globális sikert aratott, 10 évvel később azonban egyetlen európai ország kivételével mindenhol határozatlan időre felfüggesztették az árusítását. Volt azonban egy nemzet, ahol még az anyaországénál is nagyobb Moncsicsi-láz uralkodott, így a nemzetközi közönség igényeinek kielégítésére 1996-ban visszatért a polcokra.
Debütálása óta több mint 30 országban 70 milliónál is több darab kelt el belőle, és az irracionális Labubu-őrületet tekintve hamarosan a 70-es évek plüssbe zárt időkapszuláját, vagy azok hamisítványát fogjuk vadászni a kínai boltokban.
View this post on Instagram
Francia név, amit a franciák nem tudnak kiejteni
A Moncsicsi (japánul モンチッチ, hivatalosan Moncsiccsi lenne a magyar átírása) az „én“ jelentésű francia mon szóból és a szintén franciából kölcsönzött, kicsi jelentésű petit szó japán átírásából, a pucsiból (プチ) áll. Utóbbi valami olyasmit jelent, hogy „aranyos apróság”. Az így született pszeudo-francia kifejezés tehát az én cukiságomnak, vagy az én apró cukiságomnak is fordítható.

Moncsicsi-történelem
1918-ban alapították meg a ma Szekigucsi néven ismert játékgyártó vállalatot, amely kezdetben celluloidból gyártott babákat. 1972-ben született meg Kutakuta Monki, a „Kimerült Majom” plüssfigura, 1973-ban pedig megalkották Mademoiselle Dzsedzsét, a hüvelykujját szopó babát, amely szintén a Moncsicsi előfutárának tekinthető.

Végül 1974-ben született meg a Russell-csipkés, pink-sárga partedlit viselő, hüvelykujját szopó majom, ismertebb nevén Moncsicsi. Az évek alatt persze módosult a külseje, például 1985-ben kék helyett barna lett szemszíne. Természetesen manapság mindkét verzió kapható, legyen szó sírós vagy nevetős arcú változatról.

A belföldi sikert követően a játékgyártó 1975-ben, Ausztrália meghódításával tört be a nemzetközi piacra, majd az akkori Kelet- és Nyugat-Németországban is árusítani kezdték a majomfigurákat. Ugyanebben az évben már Franciaországban is a polcokra került, de ironikus módon Kiki néven vált ismerté, mivel a francia vásárlóknak meggyűlt a baja az aranyosan csengő „cs” hang kiejtésével. Ugyancsak átkeresztelték az Egyesült Királyságban és Olaszországban is, az előbbi esetében a Chicaboo, utóbbi esetében pedig a Mon Cicci nevet kapta. 1979-ben a Mattel közvetítésével kezdték el az USA-ban is forgalmazni, de a lagymatag érdeklődés miatt 5 évvel később kivonták a forgalomból.

Az orbitális sikert meglovagolandó, a repertoár egyre bővült az évtizedben: megszületett a Moncsicsi ikerpár, Moncsicsi kun (a kun a kisfiúk becéző megszólítása) és Moncsicsi csan (a csan a kislányok becéző megszólítása), akiknek családi viszonya idővel átalakult, de erről majd később. Baráti társaságuk Kumából és Timből (japánul Csimu) állt, majd megjelentek a felöltöztethető, pizsamás és szabadidőruhás figurák, a lakberendezési tárgyak, amikkel a majomfigura otthonát lehetett berendezni, majd megjelentek a kirándulós moncsicsik a négy évszaknak megfelelő ruhákkal. 1979-ban három különböző babaházat, egy hálószobát, egy nappalit és egy öltözőszobát is piacra dobtak.

1980-ban anime is készült Moncsicsi ikrek címmel, és ugyanebben az évben a Moncsicsi család kibővült egy nagypapával és nagymamával. Ezzel párhuzamosan táskákkal, írószerekkel, kendőkkel, kötényekkel és sok más kiegészítővel gazdagodott a franchise.
10 év csend
1985-ben Franciaország kivételével az egész világon nagyjából 10 évre leállt a játékfigura forgalmazása, majd 1996-ban, elsősorban a német rajongók kérésére ismét gyártani kezdték, így Németországban, Japánban és New Yorkban újult erővel tértek vissza a moncsicsik. Franciaországban egyébként akkora népszerűségre tett szert a figura, hogy a La chanson de Kiki című dal az Aventures au Pays Des Kiki című EP-ről – amit Japánban csak 2004-ben adtak ki – toplistás sláger lett.
2004. január 26-án, Moncsicsi 30. születésnapján a Sheraton Grande Tokyo Bay Hotelben nagyszabású esküvőt tartottak, ugyanis a márka kánonjában eredetileg ikertestvérként bevezetett testvérpárból, Moncsicsi kunból és Moncsicsi csanból szerelmespár lett. A 30. évforduló alkalmából színes és bébi moncsicsikkel is előrukkoltak, mintha azok a majomfigurák nászából születtek volna meg.

A Szekigucsi idővel egyre nagyobb erőfeszítéseket tett, hogy a közösségi, nyilvános eseményekkel olyan imidzset alakítson ki, ami a fiatalabbakat is megfogja. Az 1980-1990-es évekre a Moncsicsi már közismert és kedvelt plüssállat lett Japánban, de sokan a nosztalgiafaktor miatt rajongtak érte, így a rajongótábor gerincét azok a nők alkották, akik a 70-es években nőttek fel, és a gyerekkoruk meghatározó eleme volt a figura.

A fiatalos imidzs meglehetősen sikeres lett, hiszen már a Blackpinkből ismert, a Labubu-mánia kirobbantójának is tekinthető Lisa táskáján is ott fityegett több szeplős majmocska is.

Moncsicsi Magyarországon
1981-ben Magyarországot is letarolta a Moncsicsi-mánia, olyannyira, hogy még Vuknál is kedveltebb figura lett. Először maszek trafikokban (kis számban engedélyezett magánvegyesbolt) árusították, majd a Trial játékforgalmazó is kapva kapott a lehetőségen. Rövid idő alatt 170 ezer darabot adtak el itthon belőle, és mivel minden kislány a japán majomfigurára vágyott, ráadásul a hiánygazdaság miatt limitált készlet állt rendelkezésre, hamar az összeset elkapkodták a szülők, akik engedtek gyerekük hisztijének és a tömegpszichózisnak.
A Moncsicsi nemcsak a gyerekekre volt nagy hatással. Egy áruházakra specializálódott, notórius rablóbanda egyik tagja a Moncsicsi „művésznevet” választotta magának. Társai ezzel szemben a Kopasz, Bizsu és Bütyök álneveken kerültek be a hírekbe.
Moncsicsi-kultusz Japánban
A márka rengeteg kollabot megvalósított az évtizedek alatt, de a legérdekesebb a 2006-os FIFA világbajnokság idején született. Ugyanis a Szekigucsi a japán válogatott hivatalos szurkolói csapatával, az ULTRAS NIPPON-nal karöltve piacra dobott egy olyan moncsicsit, ami az ultrák egyenpólóját viseli.

A nem hivatalos együttműködések egyikére 2010-ben, a Japán Léggitár Bajnokságon került sor. Az egyik versenyző ugyanis Moncsicsi-jelmezben adta elő a T.Rex 20th Century boy című számát, amivel a második helyen végzett. A verseny nagyon jó reklám volt, és magát a Szekigucsit is megihlette, ugyanis ennek nyomán a figurát gyártó és forgalmazó cég létrehozta saját léggitárklubját.

2012-ben a tokiói Kacusika kerület, ahol a vállalat székháza, s így egyben a játékfigura szülőhelye is található, hivatalos kabalaállata Moncsicsi lett. 2014-ben a márka 40. évfordulója és a 2020-es tokiói olimpia bejelentése alkalmából kiadták a limitált kiadású „Arany Moncsicsit”. Magára az arany színre egyébként az olimpiai aranyérem miatt esett a választás. 2016-ban szintén Kacusika kerületben nyitották meg a Moncsicsi parkot (hivatalosan Nisisinkoiva szomszédság 5. tömbjének parkját), ahol nemcsak a járólapokon, hanem a vécé külső falain is visszaköszön Moncsicsi.
2022. január 26-án, a Moncsicsi 48. szülinapján a japán fővárosban a Shinkoiwa JR megálló északi megállójánál két 1 méteres és 7 különböző kisebb, bronz Moncsicsi-szobrot emeltek a játék tiszteletére.
