ma 2025.6.15 8:31
Olvasási idő 3:45
Szöllősi Anna

„Ne engem hibáztass, hanem az exemet, Brettet” – A szakítós számból sikert kovácsoló The Beaches is fellép a Szigeten

„Ne engem hibáztass, hanem az exemet, Brettet” – A szakítós számból sikert kovácsoló The Beaches is fellép a Szigeten
Forrás GettyImages / Disney/Randy Holmes
ZENE PORTRÉ SZIGET FESZTIVÁL THE BEACHES

Az elmúlt években szerencsére egyre nagyobb figyelmet kapnak a csajbandák, köztük a Szigeten fellépő The Beaches is. De hogyan jutott el a még mindig csak húszas éveik végén járó zenekar a kanadai rocker rajongóktól a legnagyobb fesztiválokig?

Beaches karizmatikus színpadi jelenlétével és indie-popos bájával hazai terepen és nemzetközi színtéren egyaránt a kortárs alternatív rockzene meghatározó alakjává vált. A zenekart egy szakításról szóló, virális dal tette Kanada legmenőbb csajbandájává – a bugyidobáló, stage-divingban is profi banda rajongójának tudhatja Elton Johnt, játszott már a Rolling Stones vagy a Foo Fighters előtt, és olyan fesztiválok line upján kapott helyet, mint a Lollapalooza, a Coachella, most nyáron pedig a Szigeten is láthatja őket élőben a közönség. 

A kezdetek 

A Beaches 2013-ban alakult Kanada fővárosában, nevüket pedig a torontói The Beaches negyedtől kölcsönözték, ahol a tagok – Jordan Miller (ének, basszusgitár), Kylie Miller (gitár), Leandra Earl (billentyűk, gitár) és Eliza Enman-McDaniel (dob) – felnőttek. Zenéjüket az indie rock, dance rock, pop rock, post-punk revival és garage rock revival műfajok ötvözetével lehetne jellemezni, hangzásukat gyakran hasonlítják a Strokeshoz vagy az Elasticához.

Kiemelt tartalom
Szellemesség, női ösztönök és türelemjáték: mi a Szigetre érkező The Last Dinner Party zenekar titka? Szellemesség, női ösztönök és türelemjáték: mi a Szigetre érkező The Last Dinner Party zenekar titka? 2025.6.9 9:32

A zenekar karrierje elején két EP-t adott ki, 2013-banThe Beaches néven, 2014-ben pedig Heights címmel. 2017-ben jelent meg debütáló albumuk, a Late Show, amelyen a szintén kanadai Metric zenekar tagjai, Emily Haines és James Shaw is közreműködtek producerként – a lemez sikere után 2018-ban elnyerték az év áttörést hozó együttese kategóriában Kanada legrangosabb zenei elismerését, a kanadai „Grammy-díjként” is emlegetett Juno-díjat.

2019-ben és 2021-ben újabb EP-jük jelent meg The Professional és Future Lovers címen, majd a két zenei anyagot 2022-ben egyben is kiadták Sisters Not Twins (The Professional Lovers Album) című lemezükön, amely elnyerte az év rockalbuma Juno-díjat.

Szakítás a kiadóval

A zenekar 2016-tól az Universal Music Group által tulajdonolt Island Records kiadó alá került, az együttműködés alapja pedig egy fejlesztői szerződés volt: a banda ezalatt főleg Los Angelesben székelt, és írótáborokban képezte magát. Ezután átkerültek az Universal kanadai részlegére, az Universal Music Canadához, és itt találkoztak azokkal a producerekkel, akik segítettek nekik első lemezük, a 2017-es Late Show gyártásában.

Az Universal-korszak alatt számos nagyszabású turnéra hívták őket, felléptek például a Rolling Stones, a Foo Fighters és a Passion Pit előtt, és a rádiók is játszották őket, a közönségüket viszont nem tudták kiszélesíteni, rajongóbázisuk egy idősebb, rocker réteget ölelt fel, és főleg Kanadában volt elérésük. 

2022-ben a Beaches és az Universal útjai a kiadó döntése miatt elváltak, amiben szerepet játszhatott az Universal digitális trendekre való hagyatkozása, és az, hogy a koronavírus a zeneipar működését is átstrukturálta: a verseny nagy, és a kiadók gyakran priorizálják azokat az előadókat, akik már rendelkeznek egy stabil rajongótáborral, ahelyett, hogy az alapoktól építenék fel az újonnan felfedezett tehetségek karrierjét.

„Ne engem hibáztass, hanem az exemet, Brettet!”

A zenekar ezután menedzsert váltott és ráncfelvarráson esett át, Laurie Lee Boutet segített nekik a logótól kezdve az egész arculatot újjáépíteni.

Volt egy beszélgetésünk az ügynökünkkel – akkoriban rúgtak ki minket a kiadónktól, és menedzsert is váltottunk –, aki őszintén leült velünk és azt mondta: »ennek a következő lemeznek kell titeket átbillentenie a másik oldalra« 

– mondta korábban Jordan.

A zenekar már azelőtt aktívan zenélt, hogy elég idős lett volna a vezetéshez vagy alkoholfogyasztáshoz – azóta leérettségiztek, díjakat gyűjtöttek, és több száz koncertet adtak. Az áttörést viszont csak második stúdióalbumuk, a Blame My Ex hozta el, ami 2023 szeptemberében jelent meg. A lemez vezető száma, a Blame Brett nagy kritikai- és közönségsikernek örvendett, felkúszott a Billboard Canada Rock listájának első helyére, emellett jóval fiatalabb, nem csak kanadai rajongókat is bevonzott. 

Kiemelt tartalom
A nagy 2025-ös fesztiválkörkép: végigmegyünk az ország és a régió legizgalmasabb nyári eseményein A nagy 2025-ös fesztiválkörkép: végigmegyünk az ország és a régió legizgalmasabb nyári eseményein 2025.6.4 14:34

Az album beharangozásaképpen a zenekar 2023 májusában tett közzé a TikTokon egy 25 másodperces klipet, amelyben Jordan stúdiózás közben énekli a dalt, ami a sikerük katalizátora lett. Jordan exe, a szintén zenész Brett Emmons ihlette az ominózus számot, amit Miller a szakításuk után írt – ő és a Glorious Sons énekese akkor ismerkedtek meg, amikor a zenekaraik együtt turnéztak, ezután három évig jártak.

Bár húzósnak tűnhet megnevezni az egyébként közszereplő exünket, Miller próbálta menteni a menthetőt, és tisztázta, a dal nem egy merénylet Emmons ellen, hanem „bocsánatkérésként értelmezendő jövőbeli randipartnerei felé, amiért ő maga nehezen tud elköteleződni egy új kapcsolat mellett”. Hangsúlyozta, a dalban ő a „rosszfiú”, nem pedig Emmons, és felszólalt a rajongók ellen, akik volt barátját becsmérelték. 

A szakítás utáni elzárkózás egyetemes érzésével olyannyira tudtak a rajongók rezonálni, hogy a videó vírusként terjedt el: a TikTok-videó 3,5 millió lejátszást ért el, a néhány héttel korábban megjelent dalt pedig 80 milliószor streamelték a Spotifyon.

„Az első fázisban csak nevettünk rajta. Aztán amikor kijött a dal, elkezdtem kapni ezeket a kommenteket, hogy mekkora szar alak vagyok, ezen felhúztam magam. A harmadik fázisban tisztáznom kellett magamban, hogy »oké, figyelj, évekig együtt voltál ezzel a lánnyal, láttad, milyen keményen dolgozik. Láttad, hogy egész dalokat rak össze úgy nyolc perc alatt kocsikázás közben... minden sikert megérdemel. »Hogy őszinte legyek, jobban örültem volna, ha nem szerepelek név szerint a dalban, de ez az én természetemből fakad. Nem szeretem a reflektorfényt«“

– nyilatkozta korábban Emmons.   

A Beaches dalai gyakran alapulnak személyes élményeken, a tagok többször beszéltek arról, hogy munkásságuk egyfajta terápiás eszközként szolgál, amiben őszintén feltárhatják a tapasztalataikat és érzéseiket, legyen az egy comingout-történet, queer-szerelem vagy a saját maguk elfogadása. 

Minden dalunk egyfajta terápiás ülés. Amikor pszichológushoz megyek, akkor vagy nevetek, vagy sírok, és szerintem pont ez, amit a mi zenénkből is ki lehet kihozni

– mondta egy interjúban Kylie.

Harmadik stúdióalbumuk, a No Hard Feelings 2025. augusztus 29-én fog megjelenni, amit olyan, már megjelent számok vezetnek fel, mint a Takes One to Know One, a Jocelyn, a Last Girls at the Party vagy a Did I Say Too Much. A zenekar augusztus 7-én a Szigeten is koncertet ad, a hónap végén pedig egy novemberig tartó észak-amerikai turnéra indul. 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotifyon és a Facebookon is!