A Svájci Szövetségi Demokratikus Unió szerint az Eurovíziós Dalfesztivál finanszírozása ideológiai provokáció, teljesen aránytalan annyi pénzt elszórni valamire, ami a woke-ot és a transzneműek jogait támogatja.
November 24-én, vasárnap, a jövő évi Eurovíziós Dalfesztivál költségével kapcsolatban tartanak népszavazást Bázelben. A rendezvényt főként a svájci jobboldal ellenzi, ami istenkáromlásnak és közpénzpazarlásnak nevezte az eseményt, írja az AFP.
Edi Estermann, a 2025-ös dalfesztivál kommunikációs vezetője azt mondta: amennyiben az észak-svájci Bázel-Stadt kantonban élő emberek megakadályozzák a szervezéshez szükséges közel 40 millió dolláros hitel felvételét, „az Eurovíziót jócskán vissza kell majd szorítani”. Hozzátette: a versenyt akár egy másik svájci városba is át lehetne helyezni, ám mivel a Bázelben megkezdett előkészületek már előrehaladott állapotban vannak, ezt a forgatókönyvet alaposan meg kell fontolni.
Svájc azután kapta meg az Eurovíziós Dalfesztivál rendezési jogát, hogy Nemo nevű delegáltjuk idén májusban megnyerte a versenyt Malmőben. A házigazdaként szóba jöhető városok közül végül Bázelt választották a 2025-ös rendezvény helyszínéül. A rendezvény jelenleg tíznaposra van tervezve, ez nem csupán a versenyt, hanem további programokat is magába foglalna.
A múlt hónapban azonban az ultrakonzervatív, keresztény fundamentalista, de egyébként kisebb pártnak számító Svájci Szövetségi Demokratikus Unió összegyűjtötte a megfelelő mennyiségű aláírást, hogy népszavazás során dönthessenek a pénzbeli támogatásról. Philippe Karoubi, a párt elnökségi tagja szerint 40 millió dollárnyi kiadás „teljesen aránytalan” ennek a célkitűzésnek, és azt is kifogásolta, hogy mindezt közpénzből fedeznék, miközben a turizmuson és a vendéglátáson keresztül érkező bevételek legnagyobb része magántulajdonosokhoz (például szállodákhoz) kerül.
Karoubi pártja úgy véli, hogy az Eurovíziós Dalfesztivál finanszírozása ideológiai provokáció, ami olyan dolgokat közvetít, mint a „woke” és a transzneműek jogai, vagyis ellentétben áll a nyugati zsidó-keresztény moralitással. A műsorra tűzött produkciókat istenkáromlásnak vagy okkultistának ítélik, az idei ír fellépő, Bambie Thug performanszát például nyilvános fekete misének nevezték, továbbá kifogásolták, hogy a műsorban világpolitikai eseményeket is tematizálnak, mint például Oroszország ukrajnai invázióját vagy az izraeli–palesztin konfliktust.