Morgan Jay nagyon mást csinál ahhoz képest, mint ami először mindenkinek az eszébe jutna a stand-upról. Tudatosan építkezik és izgalmasan keveri a zene és a komédia elemeit, miközben a közösségi médiát is meghódította. Na de mi lehet titka? Utánajártunk.
Az átalakuló stand-up
Ha a stand-upra gondolunk, sokaknak leginkább az juthat először eszébe, hogy jobb esetben szórakoztató és gondolatgazdag monológokat hallunk egy színpadon álló középkorú férfitől a saját nyomoráról, a barátai, haverjai és családtagjainak nyomoráról, közéletről, politikáról, ritkábban nagy, filozófiai kérdésekről, na meg ezeknek valamilyen sajátos keverékéről. Hosszú, egyoldalú sztorizgatások, kevés interakció a közönséggel.
Legalábbis eddig ez így volt. A közösségi média viszont sok mindent megváltoztatott. Talán egy külön cikket is megérdemelne az, hogy a stand-up átalakulásával foglalkozzunk, de most inkább csak a közösségi média hatásának néhány fontos aspektusát szeretnénk megemlíteni. Az egyik ilyen, hogy nyilvánvalóan a mindenki által ismert platformok töltik be az információszerzés elsődleges funkcióját (különösen igaz ez a TikTokra és az Instagramra, főleg a fiatalabbak körében), legtöbbször itt értesülünk hírekről, eseményekről, itt bukkanunk rá trendekre, arcokra, akik aztán vagy megfognak valamiért minket, vagy nem. Ez pontosan így működik a standup-előadók esetében is, ha szembejönnek velünk ezeken a felületeken, és megtetszik, amit csinálnak, sokkal nagyobb valószínűséggel fogunk jegyet váltani a műsoraikra. Egyre nagyobb az önreprezentáció és a self-branding (önmárkaépítés) kényszere, ami a megváltozott médiaviszonyok között a siker egyik mérhető faktorává vált. (Egyébként pont erről beszélt Lakatos László is a Súlytalan Podcast egyik adásában.)
Az átalakulás viszont nemcsak ezt hozta magával, hanem a fogyasztói oldalon azt is, hogy az embereket, legalábbis a fiatalabb korosztályokat már nem igazán fogja meg a klasszikus értelemben vett, az előbb meglehetősen sztereotipikusan leírt stand-up műfaja, sokszor unalmasnak és ingerszegénynek találják. Legyen szó külföldi vagy itthoni előadókról, a nézőtéren nem is igazán találni 30-asoknál fiatalabbakat, de az átlagos nézőközönség is többségében a 40-es, 50-es korosztály. Ennek persze lehetnek gazdasági okai is, de talán mégis inkább arról van szó, hogy a fiatalabbak nem tudnak kötődni az általuk ismert és látott műfajhoz és a stand-uposok sem tudnak elérni hozzájuk a saját eszközeikkel. Ezért magától értetődő volt, hogy ha a stand-up szeretné ezeket a korosztályokat is megszólítani, akkor ahhoz a műfajnak kell változnia.
Az elmúlt években szépen lassan elindult a vérfrissítés (vagy vérátömlesztés – nézőpont kérdése), megjelentek olyan friss arcok, akik tudják, hogy mire van szüksége a fiatalabb közönségnek. Sokkal több impulzusra, spontaneitásra és legfőképpen talán arra, hogy azt érezzék, az előadásnak nemcsak passzív befogadói, hanem aktív részesei és alakítói is lehetnek, vagyis hogy a stand-up kicsit azt a kellemes illúziót keltse a nézők számára, hogy ők is ugyanolyan fontos, sőt, egyenrangú részei az előadásnak, miközben nem kell sem politikáról, sem a közügyekről beszélgetni, csak jókat nevetni a saját emberi gyarlóságunkon, szokásainkon, kattanásainkon.
Azoknak a feltörekvő stand-uposoknak, akik rájöttek erre, el is jött a várva várt áttörés. A legtöbbeknek biztosan Matt Rife jut eszébe, aki generációjából a legnépszerűbb és aki már a közösségi médiában való tudatos építkezésnek köszönhetően jutott el kis bárokból az arénákig és televíziós szereplésig. Gondoljon róla vagy a jelenségről bármit is az ember, az tény, hogy a stílus, amit képvisel, elég népszerű lett, és a közösségi médiában felépített imidzsét könnyen át is tudta konvertálni jegyeladásokká. Hozzá hasonlóan a közösségi média által Morgan Jay is egyre inkább utat tör magának az amerikai stand-upos elitbe és talán sokkal izgalmasabb is az általa képviselt kísérleti műfaj, mint az, amit Rife csinál. Nem véletlen írunk mi is Jayről.
Feladni soha
Morgan Jay bevándorlók gyermekeként született az Egyesült Államokban, az édesapját hamar elveszítette, így édesanyja sokáig egyedül nevelte őt és két bátyját. Drámaiskolában tanult, majd sokáig a kereskedelemben dolgozott, többek között egy Apple-üzletben eladóként, hogy meg tudja valósítani az álmát és a színpadon állhasson.
Az előadói karrierjét még 2007-ben, 20 évesen kezdte, próbálkozott stand uppal, zenéléssel, de nem sok sikere lett. Több interjújában is elmondta, úgy volt vele, hogy ad magának tíz évet, hogy ez működjön, és ha 10 év múlva sem fog ebből pénzt keresni, akkor abbahagyja és keres magának más elfoglaltságot. Először kisebb bárokban, egyetemi színpadokon lépett fel előzenekarként vagy inkább elő-előzenekarként.
A hagyományos stand-upot hamar megunta, elmondása alapján egy idő után nem töltette el igazi élvezettel, és mivel a zene mindig is fontos része volt az életének, úgy döntött, hogy megpróbálja ezt a kettőt ötvözni. A pandémia során egy barátja unszolására végül elkezdte komolyan venni a közösségi médiát, és kitartóan, rendszeresen posztolt is az előadásokról. Ez hozott neki egy szűkebb körű ismertséget, de sosem gondolta, hogy majd pont ez lendíti be a karrierjét. Az első igazán nagy robbanása szinte pontosan egy éve volt, amikor egy átlagos TikTok-feltöltés napok alatt átlépte a 10 millió megtekintést, ma pedig már messze az egyik, hanem a legnézettebb stand-upos videó a platformon 127 milliós megtekintésével.
@morganjayofficial Ethan really brought the vocals. Shout out to him and his side piece that he brought to the show. These young ones are up to no good. Sode piece brought the vocals to0. Hope tbey dont breaknup cause of this post. Tour dates below * 12/31 Los Angeles * 1/21 - Phoenix * 1/26 - Chicago * 2/25 - Austin * 3/10 - Orlando * 3/14 - 3/16 - DC * 3/20 - Philadelphia * 3/24 - Boston * 3/31 - Portland * 4/12 - Paris * 4/16 - Berlin * 4/17 - Copenhagen * 4/21 - Edinburgh * 4/23 - Dublin
♬ original sound - Morgan Jay
Ezután folyamatosan nőtt a videók nézettsége, nem ritkák a 30-40-50-60 milliós megtekintések sem, és a közösségi médiában már majdnem hétmilliós követőbázist is épített, a nemzetközi turnéjegyei pedig már jövő májusig elfogytak. Sok vele készült beszélgetésben feljött, hogy amit a legjobb döntésnek tart, az az, hogy hagyott magának időt a kitűzött céljai eléréséhez (amit szerinte a legtöbben nem tesznek meg), nem adta fel két hónap után, hanem kitartóan próbálkozott még annak ellenére is, hogy a családtagjai is szerették volna lebeszélni róla. Most úgy tűnik, hogy 17 évnyi befektetett munka után végre célba ért.
@morganjayofficial Also a special request if you do come to my shows and i put the mic in front of you, theres no need to go this hard with it!! * 1/14 - LA 7pm (SOLD OUT) * 1/14 - LA 9pm (SOLD OUT) * 1/17 - San Diego (SOLD OUT) * 1/21 - Phoenix (SOLD OUT) * 1/26 - Chicago (SOLD OUT) * 1/27 - Chicago (SOLD OUT) * 2/14 - Irvine (SOLD OUT * 2/25 - Austin 4pm (SOLD OUT) * 2/25 - Austin 7pm (SOLD OUT) * 3/10 - Orlando (SOLD OUT) * 3/14 - 3/16 - DC (few tix left) * 3/19 - Philadelphia (SOLD OUT) * 3/20 - Philadelphia (SOLD OUT) * 3/24 - Boston 6pm (SOLD OUT) * 3/24 - Boston 8pm (SOLD OUT) * 3/31 - Portland 4pm (few tix left) * 3/31 - Portland (SOLD OUT) * 4/8 - Vienna (fire tix left * 4/9 - Milan Sold Out * 4/10 - Amsterdam (SOLD OUT) * 4/12 - Paris (SOLD OUT) * 4/14 - Amsterdam (SOLD OUT) * 4/15 - Amsterdam (SOLD OUT) * 4/16 - Berlin (SOLD OUT) * 4/17 - Copenhagen (SOLD OUT) * 4/18 - London (SOLD OUT) * 4/19 - London (SOLD OUT) * 4/20 - London (SOLD OUT) * 4/21 - Edinburgh (SOLD OUT) * 4/23 - Dublin (SOLD OUT) * 4/24 - London (SOLD OUT) * 4/26 - Stockholm (few tix left) * 4/27 - Stockholm (few tix left) * 4/29 - Copenhagen (few tix left) * 4/30 - Copenhagen (few tix left) * 5/2 - Oslo (few tix left) * 5/12 - LA Netflix is a Joke Festival (SOLD OUT)
♬ original sound - Morgan Jay
Mi az a Morgan Jay-varázs?
Bármennyire is spontánnak hatnak a videókon keresztül a Morgan Jay-előadások, ő maga meglehetősen tudatosan rakja össze a performanszokat, amire több interjúban is részletesen kitért. Szerinte az előadásainak – amit Bo Burnham munkássága is inspirált – az egyik legfontosabb eleme az, hogy milyen atmoszférába érkezik meg a néző. Ahhoz, hogy az este sikeres legyen, kell egy alaphangulat, amit Jay egyrészt a kékes-lilás hangulatfényekkel és a műsor előtt már szóló élőzenével igyekszik megteremteni. Elmondta, hogy neki az a célja, hogy a nézők ki tudjanak kapcsolni, relaxálni, miközben úgy érzik, hogy egy biztonságos, nyugodt környezetben (safe space) lehetnek.
@morganjayofficial The HAWK TUA revolution is happening. We cannot avoid it. We cannot outrun it. The HAWK TUA girl owns us all. Anyway tour dates on my website but alsi below. Not many tickets left tbh so stop playing and get those tickets before they sell out! * 7/18 Perth * 8/02 Auckland * 9/6-9/7 Columbus * 9/20 Milwaukee * 9/27 Houston * 9/29 Dallas * 10/11-10/12 Pittsburgh * 10/18-10/19 Nashville * 10/26 Vancouver, BC * 11/1-11/2 Tempe * 11/15 Durham, NC * 11/16 Atlanta * 12/12 Boston * 12/28-29, 31 South Florida
♬ original sound - Morgan Jay
Az, hogy a videókon a nézők (többsége) ilyen felszabadult tud lenni, ennek is köszönhető, illetve az autotune-nak, ami teljes mértékben az előadó védjegyének számít és sokat segít abban, hogy a nézők (sokkal inkább résztvevők) le tudják vetkőzni a gátlásaikat. De a közösségi média csatornáit is legalább ilyen tudatossággal kezeli (az operatőre sokszor direkt telefonnal veszi fel az előadásrészleteket), mert fontosnak tartja, hogy azok, akik a képernyőn keresztül találkozzanak a műfajjal, úgy érezzék, hogy részesei a történések.
@morganjayofficial People out here really going through punerty. Shout out to all the people whi cam through my shows when i went to australia and new zealand! Tour dates below. * 10/11-10/12 Pittsburgh * 10/18-10/19 Nashville * 10/25- Seattle * 10/26 Vancouver, BC * 11/1-11/2 Tempe * 11/15 Durham, NC * 11/16 Atlanta * 12/6-12/7 San Jose * 12/12-12/13 Boston * 12/28-29, 31 South Florida * 2/5 - New York * 2/8 - Montreal * 2/14 - Orlando * 2/15 - Tampa * 2/21-2/22 Vegas (3rd show added TBA) * 2/28 - Kansas City * 3/1 - St. Louis * 3/7 - Detroit * 3/8-3/9 Toronto * 3/21 - Denver * 3/22 - Salt Lake City * 3/28 - San Francisco * 3/29 - Portland * 4/11 - Los Angeles * 4/12 - San Diego * 4/18 - DC * 4/19 - Philadelphia
♬ original sound - Morgan Jay
Jay arra is figyel, hogy az előadás maga is rengeteg érzelemmel dolgozzon, a mély, őszinte és melankolikus pillanatok és dalok mellett szintén nagy hangsúlyt kap a humor, a szexualitás és a szexuális vágyak, fantáziák kiengedése. Az autotune valójában ebben ad óriási segítséget, hiszen mennyire szórakoztató és önfeledt dolog a mikrofonba énekelni arról eltorzított hangon, hogy milyen pózban fogjuk csinálni este a párommal.
@morganjayofficial WHATS YOUR NAME BROOO! The joy the clip brings me. Ive been waiting for to drop this clip. Just me, morgan jay autu tune guy back on my bs. Even after asking people their name time and time again it still gets me. Im hally to see people express themself in away that they may not get to do in any other setting. Filmedin austin in june by @Dawood Tafsir ♬ original sound - Morgan Jay
És igazából ez ilyen egyszerű, már ez az alaphelyzet, hogy én, mint a résztvevő kicsit mégis elfedhetem magam azzal, hogy elbújok egy másik hang mögé, amit lehet úgyis értelmezni, hogy az nem az én hangom, hanem valaki másé, mondjuk az őszinte vágyaimé. Talán ez egyik nagy varázsa annak, amitől a Morgan Jay-műsorokat olyan szórakoztató nézni, mert a TikTok-videókon keresztül valójában nem arra vágyunk, hogy nézőként lehessünk ott, hanem hogy résztvevőként, a műsor alakítóiként mi is levetkőzhessük a gátlásainkat egy-két órára, mielőtt visszatérünk a saját valóságunkba.
@morganjayofficial Filmed this in new zealand about a month ago on august 2nd at the sky city hotel and i gotta say the crowds in new zealand. Gonna be honest - i didnt get ti see too much of the island cause it was so cold bht morgan jay auto tune comedian will be back to find ethan one day. Tour dates below. Filmed by @ryryan_allen ♬ original sound - Morgan Jay