A seggnyaló kollaboránsok életének inverzét romantizálja a feltörekvő alterzenekar új dalában, ami ugyan nem egy popszám, de talán a legtáncolhatóbb és legfülbemászóbb szerzemény a banda eddigi életművében.
A Kisbetűs Ünnepnapok (a zenekar írása szerint: kisbetűs ünnepnapok) három újpesti osztálytárs összeállásából alakult 2018-ban. A később négyfősre bővült zenekar tavaly jelenttette meg első lemezét Édenpark címen, amely kérdés nélkül felrakta őket a magyar alterzene térképére.
Az új generáció egyik legrelevánsabb feltörekvő zenekara azóta már kétszer játszott a Budapest Parkban, és volt saját bulijuk az A38-on is. Az album utáni első daluk, a Nyállámálló a második lemez előfutára, és könnyen lehet, hogy az eddigi legslágeresebb számuk, persze ettől még ugyanúgy komplex és karakteres, mint az eddigiek.
A Nyállámálló című dalhoz készült videóklip itt nálunk látható először:
Ez az első dal, amin az együttes új dobosa, Kerezsi Tas dobol, aki 2023 őszén csatlakozott a csapathoz, és sokat adott ahhoz, hogy formálódjon a zenekar hangzása. A táncolható groove persze nem csak rajta múlt: Velek Domonkos énekes-billentyűs volt a zenei ötlet gazdája, aki félve mutatta meg a többieknek az első témát, mert attól tartott, hogy túl konvencionális lesz az ízlésüknek.
A dal magját – ami a refrénben hallható akkord- és basszusmenet volt –, nagyjából egy éve írtam meg, és »Indie fos« néven először az őszi, Nemtiben tartott alkotótáborunkban vettük elő, ott született meg hozzá a bridge is. Bevallom, eredetileg kicsit szégyelltem a többiek előtt a számot, mert sokkal közérthetőbbnek tartottuk annál, mint amit korábban csináltunk, de mostanra pont az tetszik benne, hogy kicsit a giccs szélén táncol
– fogalmaz Velek.
„Főleg passzol hozzá a szövegben lévő nyáladzás: egy olyan miliőt próbáltam benne megfogalmazni, ami a megalkuvással, korrumpálhatósággal, lekenyerezhetőséggel, nepotizmussal – nagyot megy mostanában alternatív berkekben ez a szó – ellentétes. Hátha mi nevetünk a végén, és nem mállunk nyállá“ – teszi hozzá.
A zenekar énekes-billentyűsének visszaemlékezése szerint nagy kezdőlökést adott a dalszöveg megírásához a YouTube-on Nevetés címmel megtalálható interjúrészlet Simondán Gusztávval, az orosházai roma önkormányzat elnökével. Erről a 15 másodperces videóról van szó:
Végleges szerkezetét egyébként akkor nyerte el a dal, amikor a zenekar Szatmári Keve producerrel demózott, ekkor állt össze a zárása – avagy kódája – Kerezsi Tas és Gollob Márton gitáros részben irányított dzsemmelésével.
A borítót Sógor Sólyom készítette, amely mögött az a groteszk gondolat volt a kiindulópont, hogy a szockó, futurista köztéri szobrokon folyik a nyál, amiről eszébe jutottak a zenekarnak Mikus Sándor munkái, aki többek között az ‘56-ban ledöntött Sztálin-szobrot is készítette.
A Nyállámállóban az az érdekes, hogy úgy kritikus és cinikus, hogy mellette derűlátó és kedves. Zeneileg is hasonló kettősség jellemzi: elfolyós, mégis feszesebbnek hat, mint a Kisbetűs Ünnepnapok eddigi dalai, reméljük, a banda tagjai is megbékéltek ezzel az „indie fossal“, mert a külső fülnek kifejezetten élvezhető.
A zenekar pedig szeretettel várja a külső füleket, hogy meghallgassák az új számot, illetve a tavalyi lemez dalait az Akvárium Klub KisHalljában, május 10-én, pénteken este.