A méregdrága jogsi után nagyon nehéz döntés autót választani. Ebben próbálunk kicsit segíteni következő cikkünkkel.
Óriási az öröm, végre kézhez kaptad a várva várt jogsidat? A kaland lényegi része viszont még csak most következik: sok-sok balesetmentes kilométerrel kell rutinos sofőrré válnod. Ehhez pedig egy megfelelő járműre is szükséged lesz – tudjuk jól, valószínűleg Te is gyerekkorod óta álmodozol egy sportos olasz csodáról, vagy éppen egy bitang erős német gépről, az első kocsid kiválasztása során viszont más tulajdonságokat érdemes figyelembe venni. Biztonság, méret, ár, szervizigény, illetve ezek költségei.
Listánkat nem hasraütés-szerűen állítottuk össze, segítségül hívtuk Európa legnagyobb autós egyesületének a témában íródott ajánlását. A német ADAC nem csak egy 21 millió tagot tömörítő szervezet, de rengeteg független fogyasztóvédelmi tesztet is végeznek, így pontszámaik mértékadónak számítanak. Az itt megjelenő autókat használtan 2 millió forint körül lehet megvásárolni, de természetesen ennél lényegesen olcsóbban, illetve drágábban is lehet találni, állapottól és felszereltségtől függően.
Mazda 2
A Mazda kettes számot viselő modelljéből már több verzió is napvilágot látott, mi viszont ezúttal a 2007-es, második generációt ajánljuk. A japánok egy kimondottan megbízható járgányt raktak össze, ami a mai napig, 15 év után is üzembiztosan fut. A 2-es Mazda tulajdonképpen egy iszonyatosan egyszerű gépnek számít, külső megjelenése, illetve belső felszereltsége sem lett túlgondolva. Ezzel szemben viszont kimondottan ritkán hibásodik meg, könnyen kezelhető, illetve a törésteszteken is nagyon jó eredményt mutatott. Az újabb generációkkal ellentétben megjelenése kevésbé sportos, viszont ettől függetlenül is fiatalos, modern külsőt terveztek a japán mérnökök.
Honda Jazz
A Honda Jazz második generációja 2008-ban került piacra. A kizárólag benzines verzióban megjelenő autó rengeteg díjat zsebelt be, ezzel párhuzamosan viszont sok kritika is érte. A Jazz egyik érdekes, de kezdő sofőröknek kimondottan hasznos tulajdonsága, hogy az első generációhoz hasonlóan itt is az első ülések alatt helyezték el az üzemanyag tartályt, ezzel magasabb pozícióba helyezve a sofőrt.
Viszonylag tágas terek jellemzik a Jazzt, így akár hosszabb tárgyak szállítására is alkalmas lehet. A kettes Mazdához hasonlóan a Honda modellje is abszolút üzembiztosan járja az utakat, viszont viszonylag kis nyomatékú motorokat szereltek be a tervezés során.
Opel Astra
Az Astra igazi klasszikusnak számít, összetartó rajongói közösség alakult ki az Opel (Vauxhall) kultikus modellje körül. Az ADAC listája az Astra J jelű verzióját ajánlja, ezt az az autót 2010-ben mutatták be a németek. Kicsit talán kevésbé megbízható, mint a két, korábban bemutatott japán kocsi, nem ajánl semmi extrát, viszont abszolút egyben van.
Kiegyensúlyozott, könnyen kezelhető autó, melynek viszonylag alacsony a fenntartási költsége. Kiváló fényrendszerrel szerelték fel, illetve magas biztonsági értékek jellemzik, így kezdőknek tökéletes választás lehet.
Suzuki Swift
Ha létezik kocsi, amit teljesen felesleges bemutatni, az a Suzuki Swift, a magyar "népautó". A japánok klasszikusa az esztergomi gyárhoz is szorosan kötődik, viszont nem (csak) emiatt ajánljuk szívből. A 2010-ben megjelent ötödik generáció kisméretű, agilis, könnyen vezethető. Biztonsági paraméterei kiemelkedőek, jól felszerelt kocsi, ráadásul fenntarthatósági szempontból is lényegesen jobb számokat produkál, mint az eddig bemutatott versenytársak. Meghibásodás tekintetében az ADAC középmezőnyébe tartozik a Swift, viszont kimondottan gazdaságosan szervizelhető.
A kocsi design-ja gyakorlatilag legendás, a magyar utak egyik leggyakoribb modellje – ez pedig egyáltalán nem véletlen.
VW Golf
A Golf legalább akkora rajongótáborral bír, mint a korábban említett Astra. A VI-os számú modell sokat lépett előre az előző generációhoz képest, még megbízhatóbb lett, ez pedig az ADAC független listáján is abszolút meglátszik, az élvonalban végzett az autó.
Nagyon nehéz kimondott gyengeséget említeni a Golffal kapcsolatban, jól tartja az értékét, könnyen kezelhető, magas biztonsági értékeket produkál a teszteken. Egyetlen hátránya a magas ára, ezzel kicsit ki is lóg a listánkról, használtan jelenleg 2,5 millió forint körül kapható.