Kultusza lassan két évtizede töretlen, és ebben az ikonikus dialógusok mellett a jelmezek is közrejátszottak. Krajnyák Petra véleménycikke a Bajos Csajok ruhatáráról.
A Bajos Csajok azon kevés tinivígjátékok közé tartozik, melyek kiállták az idő próbáját, akarom mondani, a politikai korrektség által működtetett rögtönítélő bíróságét. A Plasztikok szava járásai mémként élnek tovább a kiberkommunikációban, Ariana Grande újraalkotta a legikonikusabb jeleneteket a 2000-es évek esszenciáját öt percbe sűrítő kisfilmjében, és a divat repetitív körforgásának, valamint Mary Jean Fort jelmeztervezőnek köszönhetően a szereplők ruhatára is kortalan maradt.
A szemfülesek már észrevehették, hogy a 2024-ben megjelenő filmmusical-reboot – szerencsére – jelentősen megőrizte az eredeti mű vizuális világát, beleértve a ruhákat is. Bár apróságnak tűnhet, de a szereplők személyiségének szerves részét képezik ruháik, sokszor szimbolikus jelentéssel bírnak a karakterfejlődést illetően. A cselekmény könnyen a jelen társadalmi klímájához alakítható, és a jelmezváltozás drasztikus különbségeket eredményezhet, különösen egy ilyen kultikus, kidolgozott film esetében.
@cherryrivers#gretchenwieners#reginageorge#karensmith♬ Just A Girl - No Doubt
Ezzel a kosztümdizájn-elemzéssel azt igyekszünk alátámasztani, hogy a jelmezek központi szerepet töltenek be nemcsak az egyes karakterek hiteles életre keltésében, hanem a kultfilmstátusz megszerzésében is.
Cady Heron
Az Afrikában nevelkedett 16 éves lány elé új világ tárul, miután zoológus szüleivel az Egyesült Államokba költözik. Mint minden középiskolás, Cady is szembesül az identitáskeresés dilemmájával. Üvölt róla, hogy magántanulóként másként szocializálódott, popkulturális tudatlanságáról nem is beszélve. Egyik klikkhez sem tartozik, de a beilleszkedés érdekében választania kell, miközben saját személyisége még kiforratlan. Ennek megfelelően kezdetben nincs stílusa, korának megfelelő átlagos, egyszerű ruhákat visel. Egyedül az Afrikában készített karkötője teszi személyessé megjelenését.
Metamorfózisa akkor veszi kezdetét, mikor a Plasztikok asztalához kerül. Először ügyetlenül csak egy kölcsönkért rózsaszín pólóval hódol be Regina előtt, eleget téve az „On Wednesdays We Wear Pink!“ (Szerdánként rózsaszínt hordunk!) szabálynak. Bár színben passzol a Plasztik esztétikához, valójában mégis kilóg túlméretezett felsőjével és tabunak számító famerjával a hiperfeminin lányok közül.
Az Afrikából érkezett naiva helyébe lassacskán egy új Plasztik lép, és ebben rejlik a karakterfejlődés hitelessége. A szokványos chick flickekkel ellentétben nem varázsütésre, a szemüveg kontaktlencsével való helyettesítésével, a leengedett haj és némi rúzs hatására fordul ki magából a karakter.
Cady személyiségével együtt a ruhatára is fokozatosan plasztikosodik. Először a farmert cseréli miniszoknyára, majd a sportcipőt magassarkúra. Megjelennek a testhez simuló felsők, majd az ékszerek, a smink, és végül még a cipzáras pulcsikat is száműzi ruhatárából.
Egészen a popkulturális Mont Blancnak számító karácsonyi performanszig kívülállók parancsait teljesíti: a Plasztikok között Regináét, akihez Janis utasítására szegődött. A szexi Mikulásné ruhát felöltve teljes értékű Plasztikként debütál, ahogy azt a fényes latex szerkó indikálja.
A két oldal között ingázva inverz módon hernyólelkű, hiperfeminin pillangóként taszítja le a trónról a méhkirálynő Reginát. Házibulijára szánt outfitje a rózsaszín részletekkel, szaténnal idézi meg újonnan szerzett műanyag díva énjét.
A végkifejletet fedje misztikus homály, amennyiben az elmúlt 20 évben nélkülözted volna a 97 perces szatírába bújtatott, társadalomkritikus tanmesét. Cady utolsó szettjének szimbolizmusával azonban nem lövöm le a poént, a helyét és önmagát kereső lányból kiforrott személyiség lesz, saját stílussal. Visszatér a farmer, anélkül hogy tomboyként születne újjá, hipernőiessége érettséggé finomodik, ahogy arról a letisztult fehér pólós szett és a minimális mennyiségű kiegészítő árulkodik.
Regina George
A rangidős tiniálruhába bújt színésznő, Rachel McAdams által megformált hiperfeminin diktátor határozza meg a többi karakter ruhatárát is. Elvégre az iskola királynőjéről van szó, amit a tesiórás bevonulása tökéletesen illusztrál. Csatlósaival ellentétben sokszor kevés bőrt mutat, hiszen ő Regina, a gazdag, népszerű, és rettegett díva, aki villantás nélkül is kívánatos, vonzó és magabiztos marad.
View this post on Instagram
Az első menzás jelenetnél, miután megismertük az iskolai hierarchiát, egyből feltűnik a három Plasztik közötti alá-fölé rendeltség. Regina középen ül, pink ingben, fekete pulcsiban, fekete miniszoknyában, nyakában az R-medálos nyaklánccal. A három lány közül ő viseli a legfelnőttesebb és erőt sugárzó szettet, utalva méhkirálynői státuszára. A 26 éves színésznő érett nőies vonásai pedig tovább fokozzák Regina érettségét, felsőbbrendűségét és dominanciáját.
A Paris-érában született gazdag, szőke, népszerű csaj karaktere tökéletes korrajzot ad az akkori luxustrendekről, amikért a fiatalok epekedtek. Regina a celebek által kedvelt Gucci minitáskákat, valamint Louis Vuitton és Murakami Takasi közös kollekciójából származó darabokat visel, de soha nem jelenik meg tetőtől talpig dizájnerruhákban. Ebben rejlik a gazdag tini imidzsének hitelessége.
Regina uniformisa egyszerű pólóból, miniszoknyából és tűsarkúból áll, egyszerűségének hála jól variálható, mégis könnyen felismerhető. Ha jobban megfigyeljük, mindig visel valamilyen rózsaszín darabot, illetve minden jelentben megjelennek a fényes anyagok, például bőrszoknya vagy strasszok formájában, utalva a mesterkélt, felszínes Plasztik-szellemiségre. Ráadásul bármelyik szettje könnyen, egy kisebb vagyon befektetése nélkül rekreálható.
Ez a rekreálhatóság bármely néző számára elérhetővé teszi a Regina-életérzést. Feliratos pólói, melyeket egytől egyig Mary Jean Fort készített, minimális energiabefektetéssel kopírozhatók, ráadásul hűen tükrözik a személyiségét. Az „a little bit dramatic“ szlogen tökéletesen előrevetíti, mire is számíthatunk a film során a drámakirálynőtől.
A 2000-es évek kedvence a monogramnyaklánc volt, így nem hiányozhatott a legújabb trendeknek hódoló Regina nyakából sem az R betű. A Y2K-tinik kedvence társítva a dramatikus felsővel finomhangolja a nézőt a szintén drámakirálynő Carrie Bradshaw-féle bonyodalmakra, és hitelessé teszi McAdams tinédzseralakítását.
Regina halloweeni nyuszijelmeze egyértelműen megidézi az ezredforduló kedvenc márkáját, a Playboyt. A Playboy-nyuszik, Hugh Hefner klubjainak emblematikus felszolgálói a márka (szex)szimbólumaiként olvadtak be a popkultúrába, mely a millenium környéken túltelítődött hiperszexualitással. Akárcsak Regina, akiben a média és divatipar fiatal lányokat túlszexualizáló hagyománya manifesztálódik.
Miután Cady letaszítja trónjáról, és küzdeni kezd a kilókkal, a miniszoknyát bemelegítőre cseréli, ezzel megszegve az általa alkotott Plasztik-dresscode-ot. Egyre többet takar magából, hiszen nem érzi jól magát a bőrében. A drasztikus változás leleplezi sebezhetőségét és megtöri a tökéletesség mítoszát.
@everythingteenmovies literally so awkward #fypage#fyp#real#meangirls#reginageorge#cadyheron#iconic#2000s♬ original sound - Cash
Utolsó szettjében egy új Reginát üdvözölhetünk, aki lemondott a gimi Plasztik diktátora címről. Először láthatjuk a karaktert korának szokatlanul megfelelő ruhában, egy szürke pulcsiban, pink szívvel. Utóbbi motívum olvasata egyszerű: bár jelentős átalakuláson esett át, de nem felejtette el Plasztik zsarnok múltját sem.
Gretchen
A Plasztikok legelitistább, legkonzervatívabb, ám kellően felszínes bimboja. Ha úgy tetszik az egykori amerikai first lady, Melania Trump Y2K tinédzser alteregója. A kötelező pink mellett piros, narancssárga és barnás földszínek határozzák meg Plasztik fúziós elittanulós szettjeit. Bár az iskolai szabályzat nem írja elő az egyenruhát, kockás szoknyáiban és kötött felsőiben mégis egy brit magániskola tanulóját idézi meg.
Gretchen rendelkezik a legfelnőttesebb ruhatárral a Cadyvel kiegészült négyesfogatból, mégsem tud Regináét meghaladó tekintélyt parancsolni magának. Érett nőt imitáló öltözködése tökéletesen illusztrálja függetlenség iránti vágyát, és próbálja meg leplezni alárendeltségét és kiszolgáltatottságát.
Karen és Regina mellett minden lehetőséget megragad vagyonának kendőzetlen fitogtatására. Bár Karen és Regina is újgazdag családból származnak, egyedül Gretchen adja ezt nyíltan a világ tudtára a 2000-es évek olyan státuszszimbólumaival, mint a bézs Burberry-kockás szoknya vagy a gyémántékszerek.
Gretchen a brit dizájnermárkán túl a köztudatban a brit felső osztállyal asszociált különböző kockás mintákkal, mint a tartan, igyekszik hangsúlyozni gazdasági státuszát, konszolidáltságát pedig, Plasztik-mércével mérve, minimális bőrfelület megvillantásával.
A ringyós állattematikába tökéletesen illeszkedő Macskanő jelmeze ötvözi paradox stílusának minden elemét. Mikroszkopikus méretű macskafülek szolgáltatják a minimális macskareferenciát, míg a „szolid“ szexualitást fekete vinyl kezeslábasa szolgáltatja. A fényes műanyag megidézi a műviséget, de hossza és testhez simuló szabása eleget tesz Gretchen sajátos konzervativizmusának.
Karen
Egyszerűségéhez híven övé a Plasztikok legegyszerűbb, legkevésbé kreatív stílusa. Tudatlansága, egyszerűsége üvölt a ruhatáráról, mely abszolút Regina szabályai szerint épül fel. Ahogy általában a lázadószellem elhatalmasodása előtt egy kiszolgáltatott kisgyerek támaszkodik szüleire, úgy kapaszkodik Karen Reginába öltözködés terén is.
Bár Regina sem rest rákérdezni, szénhidrátnak számít-e a zsír, a gondolkodás nélkül alkotott mondatok királynője Karen, amit ruhái is hűen tükröznek. A másik két Plasztik viszonylag sok energiát fektetett halloweeni jelmezébe, azonban Karen szimplán felkapott egy kombinét és egy egérfüles fejpántot.
Gyerekekhez hasonló végletekben való gondolkodását mi sem tükrözi jobban, minthogy véresen komolyan veszi a Szerdán pinket viselünk! szabályt, és tetőtől talpig pinkbe öltözik. Mivel számára Regina az etalon, gondolkodás nélkül követi és láthatóan másolja stílusát, azonban csak sablonos másolatát tudja megidézni.
@taurus2g0d She is so cute! #karensmith#meangirls#karen#karencore#fyp#core#viral#video#tiktok#meangirl#meangirlsday#netflix#karensmithcute♬ original sound - ☆TAURUS2G0D☆
Az ominózus ebédlős jelenetben viselt szettje Gretchen és Regina outfitjeinek kombinációja. Nincs mögötte gondolatiság, csupán a Regina védjegyének számító feliratos pólót kombinálja Gretchen jellegzetes pulcsijával, és a copy and paste gyakorlat a film több pontján is megfigyelhető.