2023.9.13 15:58
Olvasási idő 1:03
Szécsi Krisztián

Kiderült, hogy miért vannak dugók Budapesten, és nem a biciklisek a hibásak

TÁRSADALOM AUTÓK BUDAPEST KARÁCSONY GERGELY MAGYARORSZÁG TÖMEGKÖZLEKEDÉS

A városkutatók most megdönteni látszanak azt az elképzelést, amely szerint a biciklisávok miatt vannak feltorlódások Budapesten.

A tanévkezdéssel egyre több kormánypárti sajtóorgánum és influenszer kezdett foglalkozni különböző közösségi médiás felületeken a Budapesten kialakult dugók kérdésével. Sokan Karácsony Gergely biciklisávjait teszik felelőssé a feltorlódások miatt, azonban ezt most városkutatók megcáfolni látszanak.

„Ha az elmúlt években összevásárolt, nagyjából 350 ezres autótöbbletet sorba állítanánk az úton, ez a sor Budapesttől Koppenhágáig tartana. Na most próbálj meg elhelyezni ennyi autót Budapesten és az agglomerációban. Ezt nem lehet megcsinálni, és nem is szabad“ – nyilatkozta Ekés András mobilitási szakértő az Rtl.hu-nak.

bicikli Forrás I bike Budapest Fb

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján az elmúlt 20 évben jelentősen megnőtt a fővárosban és agglomerációjában használt autók száma. Míg 2000-ben a Budapesten 559 100, Pest megyében pedig összesen pedig 827 379 autót számláltak a statisztikák, addig 2022-ben már a fővárosban 710 752, megyei szinten pedig 1 328 803 autót szerepelt a nyilvántartásokban. Ehhez még fontos megjegyezni, hogy az autók száma nem követi egyenesen arányosan a népességváltozást. Az elmúlt években a Budapesten használt gépjárművek száma 22, Pest megyében pedig 38 százalékkal nőtt. Azonban ha a főváros demográfiai adatait nézzük, akkor Budapest lakosságának aránya stagnált, Pest megyéé pedig csupán 9 százalékkal nőtt.

Kiemelt tartalom
Parkoló 'oló' nélkül: közösségi tér nyílik a budapesti Városháza udvarán Parkoló 'oló' nélkül: közösségi tér nyílik a budapesti Városháza udvarán 2 nappal ezelőtt

Tosics Iván, a Városkutató Kft. ügyvezető igazgatója az adatokra támaszkodva azt mondta, hogy a Budapesten kialakult dugókért nem a kerékpársávok tehetnek, hanem az, hogy túl sok autó van. Ám sajnos a helyzet a továbbiakban csak súlyosbodhat, hiszen egy, az Építési és Közlekedési Minisztérium által augusztus végén benyújtott törvénytervezet fizetőssé tenné az M0-s teljes vonalát, ami 150 milliárd forintnyi bevételt hozna az állami kasszára. Ez viszont azt eredményezné, hogy a használati díj elkerülése miatt az autósok Budapesten keresztül keresnének kerülőutat, így megnövelve a feltorlódásokat.