Egy, a gyerekek álmaival foglalkozó globális kutatást követően megszületett a LEGO első olyan témája, amit valóban a gyerekek álmai ihlettek. A LEGO® DREAMZzz™ nemcsak építőjátékokat jelent, de egy tízrészes animációs sorozatot is.
A több mint 23 000 gyerek körében végzett globális felméréséből kiderült, hogy 10-ből hét gyermek (69%) nap-mint-nap átéli a stressz vagy a magány érzését, és minden negyedik (24%) a világban vagy a közösségi médiában zajló eseményeket nevezi meg azok okaként. Az alvásszakértők azonban kiemelik: az álmok kulcsszerepet játszhatnak abban, hogy a gyerekek fel tudják dolgozni az összetett érzelmeket. A megkérdezett gyerekek - köztük a magyarok - kétharmada (68%) szerint az álmok fontosak, és segítenek nekik abban, hogy napközben is kreatívabbak legyenek.
„Egész biztosan mindnyájan fel tudunk idézni álmokat - kiugróan jókat vagy nagyon félelmeteseket - a gyermekkorunkból, amelyek a mai napig élénken élnek az emlékeinkben, érzelmeket váltanak ki belőlünk. A gyerekek még csak tanulják, hogyan jelenítsék meg szavakban az érzelmeiket, a megküzdési stratégiáikat is éppen ebben az időszakban csiszolják az élet kihívásaira válaszul. Ezért esetükben az álmok rendkívül szabad és asszociatív világa nagyon fontos alapot ad a napi események, élmények, esetleg nehézségek érzelmi feldolgozásához: lehetőséget teremt a megélt örömök, bánatok újraélésére, az álomképek általi jobb megértésére vagy megjelenítésére és feloldására is” – mondta el az álmodás szerepéről Polányi Viktória, tanácsadó szakpszichológus.
A koncepciót a globális kutatás figyelembevétele mellett fejlesztették ki, melyet 29 országban, közte Magyarországon, 6-12 éves gyermekek körében végzett. A felmérés a gyermekek képzelőerejét, az álmok pszichológiáját, azok érzelmek feldolgozásában és az akadályok leküzdésében betöltött szerepét, továbbá a játék kreatív kísérletezésre gyakorolt hatását vizsgálta.
A kutatás kimutatta, hogy stresszel vagy magánnyal küzdő gyerekek közül minden ötödik (22%) számolt be gyakoribb rémálmokról. A gyerekek több mint fele (55%) állítja, hogy a rémálmok hatással vannak a mindennapjaikra, ahol az álom és a valóság összemosódhat. A magyar gyerekek fele leggyakoribb negatív érzelemként fáradtságról számol be (49%), és negatív érzelmeik hátterében legtöbbször az iskola áll (54%).
„Gyakran könnyebb elmesélni egy álmot, mint megfogalmazni egy konkrét érzést - ezáltal a külvilágot is könnyebb beavatni a saját világunkba. Az álom kreatív képeivel sok esetben maga az élmény-feldolgozás is megvalósul: a tapasztalatok és az általuk kiváltott érzések a megfelelő helyre kerülnek, így segítve a későbbi reakciókat, alkalmazkodást, boldogulást” – fűzte hozzá a szakember. „Ha pedig az álmok képi világa - a maga összetett, ugyanakkor semmihez nem hasonlítható képszerűségében - kézzel fogható módon, akár játék formájában újraalkotható, az még egy lépéssel közelebb viszi a gyermeket ahhoz, hogy megértve, megtartva és ezáltal érzelmileg biztonságban érezze magát.”
A megkérdezettek 63%-a megerősítette, hogy a játékkal töltött idő befolyásolja az álmaikat. A legtöbb gyermek (86%) – a magyar gyerekek esetében ez 95% - pozitív érzelmeket él át álmodás közben, és sokan számolnak be arról, hogy felébredés után is élvezik az utóhatásokat.
A gyerekek kétharmada (68%) szerint a boldog álmok segítenek nekik abban, hogy napközben kreatívabbak legyenek, és majdnem ugyanennyien (64%) gondolkodnak alvás közben olyan ötleteken, amit már felébredve meg is valósíthatnak.
A kutatásban együttműködő pszichológus és alvásszakértő Dr. Shelby Harris kiemelte: "A gyerekek természetes álmodozók és kísérletezők, de ahogy idősebbek lesznek, a társadalmi nyomás egyre inkább korlátozza őket és képzeletüket. Az álmodozás egyetemes jelenség, amelyet általában a gyermekek világszerte örömmel fogadnak. Mivel mindennapi életükben egyre több a stressz és a követelmény, a szabad játék és a kreativitás ösztönzése fontos szerepet tölt be. A kutatás egyértelműen kimutatta, hogy a szabad játékidővel rendelkező gyerekeknél nő az álmok gyakorisága, és ennek eredményeképpen boldogabbak és kreatívabbak lesznek.”
A május 15-én induló LEGO® DREAMZzz™ a LEGO Csoport kreativitás iránti szenvedélyéből született. Az új téma bevezetését a tízrészes LEGO® DREAMZzz™ sorozat vezeti fel, ahol az iskolai barátok, Mateo, Izzie, Cooper, Logan és Zoey kalandjait követhetjük, és akik egy titkos ügynökséghez csatlakozva megtanulják, hogyan használhatják a képzelet erejét, hogy az Álomvilágba utazzanak - és megtanulják legyőzni a zsarnok Éjkirályt!