Ariana Grande az elmúlt két évben drasztikus arculatváltáson esett át, melynek köszönhetően a szemünk előtt popsztárból Oscar-díjra jelölt színésznővé vált, aki épp olyan szórakoztató komika a vásznon, mint egykor Marilyn Monroe volt.
Nickelodeon
Ariana Grande-Butera 1993. június 26-án született a Florida állambeli Boca Ratonban. Anyja, Joan Grande az 1964 óta a Grande család tulajdonában lévő, tengerészeti kommunikációs berendezéseket gyártó Hose-McCann Communications vállalat vezérigazgatója. Apja, Edward Butera pedig egy grafikus cég tulajdonosa.
Már kisgyerekként rengeteget szerepelt a színpadon egy gyerek színházi társulat tagjaként, többek között az Annie, az Óz a csodák csodája és a Szépség a szörnyeteg színpadi adaptációjában is játszott. A zenéhez kapcsolódó ősélményét meglepő módon egy tengerjáró hajóúton szerezte. A négyéves Grande egy karaoke bulin előadta a My Heart Will Go Ont – ami nem a legjobb ómen egy vízi járművön –, a közönség soraiban pedig ott ült Gloria Estefan. A családjával ugyancsak kikapcsolódni vágyó Grammy-díjas énekes-színésznő odahívta magához Grandét, hogy elmondja neki, mekkora tehetséggel ajándékozta meg a sors, és nem szabad abbahagynia az éneklést.
@plutoxgrande2.0 she was only 4 years old😭😭😭 #arianagrande #singing #cruise #story #foryou #fyp #arianator ♬ Originalton - vic
Tizennégy évesen már szerepet kapott a 13 című Broadway-darabban Elizabeth Gilliesszal, akivel V, mint Viktória című Nickelodeon-sorozatban ismét kollégák lettek. A tini sitcomban Grande a tűzvörös hajú, gyermeteg és szerethetően naiv Cat Valentine-t alakította, aki a sorozat első számú humorforrásaként rögtön a közönség kedvence lett. A karakter emblematikus frizurájához hetente le kellett szívni, befesteni és kiegyenesíteni göndör, fekete haját, ez a megerőltető eljárás pedig tartós kárt okozott. Grande örökre elvesztette göndör fürtjeit. Öröm az ürömben, hogy a gyereksztárok között Grandét ezer közül is felismerhetővé tette extrém hajszíne.

A szerep megkövetelte, hogy a hétköznapokban megtanulja viselni az akkoriban nagyon népszerűnek számtó természetellenes hajszínt. Katy Perry és Nicki Minaj is előszeretettel festette hupikékre vagy épp magenta színűre haját, Rihanna rikító piros haját pedig élete egy pontján minden akkori tini irigyelte.
Akkori vörös szőnyeges megjelenései a kor trendjeit tükrözték. Feszülős koktélruhákat, magas sarkú szandálokat, miniszoknyákat és platformos tűsarkú cipőket viselt, melyeket egy felnőttként prezentált 16 éves gyereksztártól megkövetelt a szakma. Ugyanakkor, Cat Valentine már-már infantilisnek nevezhető karakterét tekintve érthető, hogy szerette volna magát érettebb, komolyabb nőként prezentálni.
Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a Nickelodeon és a Disney rivalizálása eltérő protokollt szült a két gyerekcsatornánál: előbbi bátorította a koraérett, felnőttes öltözködést, utóbbi sokkal gyermekibb, ártatlanabb imidzset alakított ki sztárjainak.
Grande első konzisztens arculatát első dala, a Put Your Heart Up szülte. A szeretet fontosságát hangsúlyozó rágógumi-popnóta esztétikáját pasztellszínekkel, masnikkal, aranyos mintákkal, A-vonalú habos-babos szoknyákkal, a később védjegyévé váló tusvonallal és vörös rúzzsal képviselte. Csakhogy ezt az 1950-es évek inspirálta, cukormázban megforgatott esztétikát a V, mint Viktória stylistja kreálta, így még nehezebb volt a hasonlóság miatt elválasztani a színésznőt a karaktertől.
Yours truly
Ariana Grande első albumát már a Nickelodeon kreatív igazgatása nélkül adta ki, s bár a szakmát szövegeivel nem, hangjával és énektechnikájával nagyon is lenyűgözte. Ahogy azt a Disney-sztároknál megszokhattuk, az anyacsatornához láncoló köldökzsinór elvágásához Grande is kisebb átalakuláson ment keresztül. Meglepő módon nem hurcolta meg annyira az internet érettebb külseje miatt, mint egykor Miley Cyrust vagy jelenleg Millie Bobbie Brownt.

Feltehetően azért, mert ekkor még korántsem volt annyira közismert, mint az előbb említett sztárok. Továbbá, a szexi, lázadó attitűd helyett egy jóval „családbarátabb”, aranyos vonalat képviselt hosszú A-vonalú ruháival, időtlen virágos, pöttyös ruháival és masnijaival. A színpadon sem mutatott meg fiatal rajongóit (és szüleiket) elidegenítően sokat a testéből: jellemzően gazdagon díszített fűzőt és tütüt, vagy crop topot és skater-szoknyát viselt magas sarkúval. Ezek az összeállítások még szorosan követték a kor trendjeit, mint a retro, twee, vagy a pixie dream girl esztétika.
A bájos ruhákhoz új, világosbarna hajszín és felső copfos, hullámos frizura társult, mely szinte mindenhová elkísérte. Ugyanis az évek alatt annyira tönkrement a haja, hogy csak így tudta további károkozás nélkül, mégis stílusosan hordani a haját.
My Everything
A 2014-es album olyan slágereket adott a világnak, mint a Problem, Bang Bang, Love Me Harder, és a Break Free. Nemcsak a dalszövegek, Grande összeállításai is bevállalósabbak lettek. A színpadon és a vörös szőnyegen is gyakran láthattuk testhez simuló és sötétebb ruhákban. A csipke és mélyen dekoltált crop topok mellett gyakran vinyl, 60-as éveket idéző ruhákban, vagy fehérneműkre hajazó szettekben láthattuk. A platformos combcsizma mellett a korszak meghatározó darabja a cicafül volt, ami talán némi szexepilt volt hivatott becsempészni ruhatárába.
Dangerous Woman
Addigi pályafutásának legprovokatívabb, legpoposabb albumának megjelenése hozta össze Law Roach stylisttal, aki 2016-ban még a kevésbé ismert divatszakemberek közé tartozott. Igazgatásával megkezdődött Grande trendformáló arculatának kialakítása a korábbi stíluselemek újragondolásával. A közös munka eleinte meglehetősen eklektikus összeállításokat eredményezett: hol sportos-grunge, hol street style-osabb, hol elegánsan erőteljes stílusban jelent meg Grande.
Raw végül egy erősen 90-es, 2000-es évek hiphopkultúrája ihlette stílust alakított ki Grandénak, ami bő cargo nadrágokból, feszülős haspólókból, crop topokból, hatalmas kapucnis pulcsikból, bakancsokból és combcsizmákból állt. A korszak egyik alapszettje a hatalmas túlméretezett pulcsi és az extrém magas magas sarkú (csizma) kombinációja lett.
Már a My Everything-érában is meghatározó stíluseleme lett a copf, de igazán csak a Dangerous Woman arculatában teljesedett ki a fejtetőn felfogott, hosszú copf, mely azóta Grande abszolút ismertetőjegye lett.
Sweetener
A 2018-as albumot övező promóciós időszakban Grande stílusának egyik legnagyobb újdonsága a platinaszőke frizura volt, s bár úgy tűnt, egy letisztultabb, femininebb arculattal rukkol elő, végül visszatért a jól bevált sötét, melírozott barna frizurához, a határozott tusvonalhoz, a magas copfhoz, és a túlméretezett pulcsi-combcsizma kombinációhoz. Azonban tartós változást is hozott a korszak: Pete Davidsonnal való kapcsolata alatt több mint 12 tetoválást csináltatott magának az énekesnő. Hogy ez mennyire írható az akkoriban tekintélyes mennyiségű tetkóval büszkélkedő humorista számlájára, kérdéses. Megújulásról kevésbé, kiteljesedésről viszont annál inkább beszélhetünk: a fentebb felsorolt elemek megkérdőjelezhetetlenül védjegyévé váltak.
Thank u, Next
A manchesteri koncertjén történt bombatámadást, volt barátja, Mac Miller halálát, és Pete Davidsonnal kötött eljegyzése felbontását feldolgozó album minden korábbi zenei projektjénél személyesebb hangot ütött meg, és igazi popkulturális jelenséggé nőtte ki magát. Ebben az időszakban nemcsak zenéjével, hanem öltözködésével is kifejezte, hogy tud magán nevetni, tisztában van a kritikákkal, de nem érdekli a nyilvánosság róla alkotott véleménye. Bár rajongói szerint kezdett unalmassá válni a jól bevált kontrasztos formula, Grande továbbra is kitartott mellette.
candids of ariana grande in new york city 3 years ago today (8th november 2019) pic.twitter.com/vjHanlBQam
— ariana throwbacks (@tbsagb) November 8, 2022
Ezzel ellentétben a színpadon sokkal többet kísérletezett stylistjával. A platformos combcsizma maradt, de azt melltartónak tűnő felsőkkel, buggyos A-vonalú szoknyával és rengeteg latexszel egészítették ki a szivárvány összes színe mellett.
A popsztárstátuszt bebetonozó album tárgyalásakor azonban nem hagyható figyelmen kívül, hogy Grande sokszor gátlástalanul másolta a fekete hiphop- és R'n'B kultúrát, mind zeneileg, mind megjelenés tekintetében. Nemcsak hiteltelenül és feleslegesen, olykor paródiába hajlóan élt az amerikai fekete közösség szlengjével és gesztusaival, hanem bőrszín és ruhák tekintetében is. Utóbbi azonban Law Roachnak is köszönhető: a stylist Grande védelmében elmondta, hogy gyakran saját kulturális háttéréből és környezetéből inspirálódott, amikor az énekesnővel dolgozott.
Komolyabb akadályt sosem okozott karrierjében az érát jellemző afroamerikai „jelmeze”, viszont amolyan ironikus hangvételű kritikaként megszületett a „Blackiana” (black Ariana) kifejezés.
@allanthedoll That’s my 🍪 #arianagrande ♬ Sad Violin - Oleg Kirilkov
Positions
2020-ban az egysíkúság és a kulturális kisajátítás gyakorlata miatt is szüksége volt az énekesnőnek egy új, kisebbségeket nem parodizáló arculatra. Ezt új stylistja, Mimi Cuttrell meg is teremtette neki elegáns, 50-es, 60-as évek divatját megidéző összeállításokkal, melyek karrierje elején is meghatározóak voltak, azonban sokkal letisztultabb formában tértek vissza.
Nemcsak a temérdek barnítónak, hanem a vastag tusvonalnak is búcsút intettek, de a magas copf uralkodása is véget ért. Grande ekkor természetesebb cicaszemes sminkkel és gesztenyebarna, feltupírozott hajjal, masnikkal, operakesztyűkkel, blézerekkel és kosztümökkel megkezdte komoly színésznő imidzsének megalapozását.
Wicked
Legújabb, Eternal Sunshine című albumának elegáns, sikkes, kissé konzervatív arisztokrata tónusú arculata tökéletesen megágyazott a Wicked-érának, melyet Grande aranykorának is elkönyvelhetünk. Grande a film sajtóturnéján és a premiereken is tökéletesen megidézte a Jó Boszorkányt a method dressing révén. Filmbéli karakterét a szőke hajjal, a rózsaszín, fehér és púderszínek valamennyi árnyalatával, pánt nélküli vagy épp buggyos ujjú, Hollywood aranykorát idéző estélyikben jelenítette meg, oldalán a vele tökéletes kontrasztot alkotó Cynthia Erivóval.
Nemcsak a hivatalos eseményeken, a hétköznapokban is végleg tűsarkúra cserélte platformos csizmáit, a fenékig érő lófarkat kontyra, a túlméretezett pulcsikat pedig kosztümökre, amiket akár Grace Kelly vagy Audrey Hepburn is viselhetett volna. A korábbi „boss bitch” popsztárt egy törékeny, kedves és közvetlen színésznő váltotta fel, így szimbolikusan és szakmailag is új életet kezdett Grande. Többször megerősítette, hogy nincs új album kilátásban, és sokak feltételezése szerint a színészetre koncentrál majd az elkövetkezendő években, noha nemrég jelentette be koncertturnéját.