Ha eddig nem így lett volna, 2023 már tényleg a melegítőszettek éve lesz.
Pár éve lesokkolt, amikor egy srácot előttem azért dobtak ki egy klubból, mert melegítőben akart bemenni, és azt úgy nem illik. Közben olyan designer ruhája volt, hogy nekem négy teljes szettem ért annyit, de hát melegítő, az oda nem való ugyebár. „In 2023, the best suit is a 90s tracksuit“ – hirdeti a GQ szalagcíme, amiben a szóviccet nem nagyon lehet lefordítani, de az üzenet egyértelmű: „mi az, hogy az igazi férfi öltönyben jelenik meg? Egy igazi férfi lesz*rja, felkap egy melegítőfelsőt, aztán övé a világ“. Talán nem újdonság, de ebben az évben már végérvényesen dominálni fogja a férfidivatot (és amúgy a nőit is) a melegítő (különösen a felső), és ennek elég egyértelmű jeleit látjuk a nagyvilágban.
Most, hogy Michael Imperioli a Fehér Lótusz miatt egy újabb generációnyi női szívet hódít meg, fellobbant az interneten a Sopranos-nosztalgia is. A (magyarul) Maffiózók sorozatban a színész az egyik legstílusosabb karaktert, Christopher Moltisantit alakította. Az ezredforduló ikonikus alkotása most a fiatalabb közönség érdeklődését is felkeltette, ráadásul kirajzolódni látszik az, hogy az Imperioli által alakított maffiózó tulajdonképpen a mozgókép történetének egyik legnagyobb divatdiktátora.
Az ugyanis, ahogy Christopher Moltisanti rokkolta a melegítőt a sorozatban, egy Z-generációs tinit is arra késztet, hogy nézzen szét a szülei régi cuccai között, és kapja fel az első tracksuitot, akármilyen elnyűtt is az.
Silk shirt, suede tracksuit or suited and booted? What’s your go to #Sopranos look? pic.twitter.com/BcQtBXptS3
— HBO (@HBO_UK) October 27, 2020
Persze, túlzás azt állítani, hogy ez az utóbbi hónapokban kezdődött. Ráadásul nem is az első alkalom, hogy a filmművészet megpiszkálja a tinédzserek tracksuit-fantáziáját. Nem kell sokat visszamennünk az időben, hogy emlékezzünk Guy Ritichie 2020-as Úriemberek (The Gentlemen) című munkájára, amelyből Colin Farrell srácainak kockás melegítőszettjéből elég sok ember akart magának egyet.
De a férfiideálok egy egészen másik archetípusa is beszállt a buliba. Justin Biebert tavaly októberben fényképezték le egy igen csak bőre szabott és laza melegítőfelsőben. Ez volt az a divattörténeti pillanat, amely arra késztette a GQ-t ,hogy figyelmeztessen mindenkit a tracksuitok 2023-as térhódítására.
Az olasz Sergio Tacchini márka a Sopranos-t idéző szetteket gyárt. A cég a nem csökkenő igények miatt a '80-as évek óta ugyanabban a stílusban tervezi meg a melegítőszettjeit a mai napig, és hű maradt a korábbi dizájnhoz, ami gazdaságilag is megéri nekik.
Persze, ebben a nagy hype-ban benne van a '90-es évek iránti nosztalgia általános jelenléte a divatban, de nem ez az egyetlen ok. Alessandra Fergola, a Sergio Tacchini tervezési és fejlesztési vezetője szerint a koronavírus miatti bezárások is közrejátszhatnak a dologban.
Sokat voltunk otthon, elkényelmesedtünk, a mézes zsinór el lett húzva az orrunk előtt, és ha meg kell jelenni valahol, már akkor is szívesen választunk olyan ruhákat, amiben normális komfortérzetünk van.
Fergola tisztán lát, a melegítőcuccok az utóbbi években olyan szinten váltak elfogadottá a legmagasabb értelemben vett divatban is, hogy olyan high fashion-márkák, mint a Gucci és a Louis Vuitton is egyre több tracksuittal állnak elő.
Persze, ez csak részben újdonság, nem beszélve arról, hogy körülbelül minden évtizedben felbukkan pár hónapra a melegítős trend. Viszont a divat jól ismert ciklikussága mellett érdekes látni, hogy a tracksuit egyre magasabb szinteken válik eszköztár részévé, és tulajdonképpen folyamatosan újraértelmeződik.
Persze, a melegítő (akár nadrág, akár felső) többek között a gyakorlatias, fizikai munkára képes férfi jelképe, és nem biztos, hogy kiszorítja az üzleti világból a zakókat, de azt mindenképpen érdemes figyelni, ahogy tulajdonképpen a férfiideál részévé válik ez az öltözet. Nem meglepő, hiszen nem újdonság, hogy a „lesz*rok mindent“- és a „csak felkaptam valamit“-elvek vonzóvá teszik a férfiakat nagy általánosságban. A tracksuitok pedig ezt testesítik meg, és ahogy átszakadnak a gátak a divat különböző szintjei között,
úgy válik egyre jellegzetesebbé, hogy azok is elsajátítják a nemtörődöm-külsőt, akik valójában nagyon is foglalkoznak azzal, mi van rajtuk.