2023.8.4 12:27
Olvasási idő 3:05

Egy 17 éves fiúnak köszönhetjük a világ legszerethetőbb bútoráruházát – A 80 éves IKEA szuperszínes kollekcióval ünnepel

DESIGN IKEA

A napokban múlt 80 éves az IKEA, a világ legismertebb bútoráruházának története pedig sokakat inspirálhat, hiszen az egész ötlet egy 17 éves fiú fejéből pattant ki!

1943. július 28-án, a mindössze 17 éves Ingvar Kamprad megalapította az IKEA-t a svédországi Älmhultban. Az évforduló alkalmából a vállalat a 80 évnyi vállalkozószellemet, innovációt, valamint a közös alkotást ünnepli, és a korábbi ikonikus termékeket újragondolva új kollekcióval köti össze a múltat a jövővel.

Ingvar Kamprad, az IKEA alapítója. Forrás IKEA

Kezdetben az IKEA egy kisvállalkozásként működött: a vásárlók katalógusból rendeltek, a termékeket pedig az akkor még tinédzser Ingvar szállította ki a saját kerékpárjával. Az IKEA azóta 62 országban van jelen, 462 találkozási ponttal rendelkezik, 700 millió fizikai, 2,6 milliárd online látogatót fogad, alkalmazását pedig már több mint 20 millióan letöltötték. Az IKEA globális csapata 231 ezer munkatársat számlál, akik mind arra törekszenek, hogy szebb hétköznapokat teremtsenek az emberek többsége számára.

1943 – A mindössze 17 éves Ingvar Kamprad július 28-án megalapítja svédországi cégét, amelyet IKEA-nak nevez el: a rövidítés Ingvar Kamprad, Elmtaryd (a családi farm neve) és Agunnaryd (a helyitelepülés) kezdőbetűiből áll össze.

1948 – A bútorok is megjelennek az IKEA választékában. A katalógusban Ingvar elmagyarázza az alacsony árak okát: „Az áraink – amelyek kétségtelenül a legalacsonyabbak az országban – a magas forgalomnak, a beszállítóktól történő közvetlen szállításnak és a rendkívül alacsony költségeknek köszönhetők.”

1950 – A később ikonná váló IKEA-katalógus először jelenik meg.

1956 – Ingvar és Gillis Lundgren dizájner megoldják azt a problémát, hogy ne sérüljenek meg a termékek szállítás közben; ezt úgy érik el, hogy eltávolítják a LÖVET asztal lábait, és előállnak a forradalmi „szereld össze magad” koncepcióval és a lapos csomagolással, amely azóta is hely- és költségtakarékos.

1958 – A svédországi Älmhultban megnyitja kapuit az első IKEA áruház.

1960 – Az älmhulti IKEA-ban megnyílik az első IKEA étterem és kávézó.

1963 – Megnyílik az első, Svédországon kívüli IKEA áruház Norvégiában.

1973 – Megnyílik az IKEA első, Skandinávián kívüli áruháza a svájci Spreitenbach településen.

1983 – Ingvar keresi a módját egy olyan tulajdonosi struktúrának, amellyel a lehető legjobb feltételeket teremtheti meg a teljes függetlenséghez és a hosszú távú üzleti perspektívához. Ezt úgy magyarázza, hogy „örök életet” szeretne biztosítani az IKEA számára. Végül az IKEA koncepciótól és a márkától különválasztja a kiskereskedelmi tevékenység tulajdonjogát.

1990 – Megnyílik az első kelet-európai áruház Budapesten, az Örs vezér terén.

1995 – Bemutatják az első PS kollekciót a milánói bútorexpón. A demokratikus dizájn névre hallgató bútorvonalat négy szempont mentén alkotják meg: forma, funkció, minőség és alacsony árak. Később a demokratikus dizájn kiegészül a fenntarthatósággal.

1999 – A második hazai áruház is megnyílik Budaörsön.
2017 – Megnyitja kapuit Magyarország 3. áruháza, Soroksáron.
2018 – Az IKEA elkötelezi magát, hogy éghajlatpozitív vállalattá váljon 2030-ra.

2018 – Ingvar Kamprad 91 évesen meghal. Egy olyan erős örökséget hagy maga után, amelyet ma is nagy becsben tartanak és ápolnak az IKEA munkatársak.

2023 – 462 találkozási pont 62 országban és 231 ezer munkatárs alkotja az IKEA családot.

„Munkatársaink, vásárlóink, beszállítóink, partnereink és támogatóink nélkül ma nem tartanánk itt. Nagyon sok ember munkája járult hozzá az eddigi eredményeinkhez és hálás vagyok, hogy együtt ünnepelhetünk. Az elmúlt 80 évben abban a megtiszteltetésben volt részünk, hogy részt vehettünk az emberek életében és az otthonaik megteremtésében. Szeretnénk, ha ez a szerepünk a következő 80 évben is megmaradna”

– nyilatkozta Jon Abrahamsson Ring, az Inter IKEA Csoport vezérigazgatója.

Minőség, stílus és odafigyelés az új igényekre immáron 80 éve. Forrás IKEA


Egyedi örökség és kötelezettségvállalás

Az IKEA mindig is kíváncsi volt az emberek otthoni életére, illetve az otthonukkal kapcsolatos igényeikre és elképzeléseikre. A vállalat egyedi örökséggel rendelkezik, hiszen az elmúlt 80 év tele volt innovációval, emblematikus termékekkel, praktikus megoldásokkal és az emberek, valamint a bolygó iránti kötelezettségvállalásokkal. Az örökség előtti tisztelgés részeként az IKEA mindig a legjobb megoldásokra törekszik azzal, hogy odafigyel vásárlói folyamatosan változó igényeire és elképzeléseire.

„Elköteleztük magunkat amellett, hogy jövőbe mutató termékeket és megoldásokat teremtsünk. Új módokat kell találnunk az árak csökkentésére anélkül, hogy az negatív hatással lenne a minőségre vagy a környezetvédelmi céljainkra.  A jövőben is mindig kreatívak, példamutatók és tettre készek leszünk. Büszke vagyok a múltra és bizakodóan tekintek a jövőbe’’

– nyilatkozta Fredrika Inger, az IKEA of Sweden ügyvezető igazgatója.

Az Ingka Csoport a legnagyobb IKEA kiskereskedő, amely a városi áruházak, az új kiskereskedelmi formák, illetve az online vásárlási szolgáltatások révén hozza közelebb az emberekhez az IKEA választékát.

Kiemelt tartalom
Latin-Amerikát hozza be az otthonodba a legújabb IKEA-kollekció Latin-Amerikát hozza be az otthonodba a legújabb IKEA-kollekció 2023.3.23 15:48

„Kíváncsian, pozitívan és alázattal nézünk elébe a következő 80 évnek. Folyamatosan keressük az innovációs lehetőségeket, igyekszünk megjósolni a jövőbeli trendeket, és az emberek és a bolygó igényeire reflektáló új megoldásokat alkalmazunk. Munkatársainkkal, vásárlóinkkal, beszállítóinkkal, partnereinkkel és támogatóinkkal együtt tiszteletben tartjuk a múltat és megteremtjük a jövőt. Ahogy Ingvar mondta: „A munka java még előttünk áll – a csodálatos jövő” – nyilatkozta Jesper Brodin, az Ingka Csoport vezérigazgatója.

Az ikonikus dohányzóasztalt, amely ma is kapható, még az 1950-es években tervezték. Forrás IKEA

Nytillverkad – az IKEA dizájnöröksége előtt tisztelgő új kollekció            

Az elmúlt 80 év dizájnja előtti főhajtás jegyében az IKEA csapata végigböngészte a korábbi termékeket, és új életre keltette a vásárlók egykori kedvenceit. Az ikonikus termékek élénk, vidám színekkel és új anyagokkal alkotják az új Nytillverkad kollekciót. A vállalat ezekkel a darabokkal mond köszönetet a vásárlóinak az elmúlt 80 évért, és izgatottan tekint a következő 80 év elé.