Giorgio Armani neve évtizedek óta egyet jelent az időtlen eleganciával. A tervező, aki 2025 szeptemberében távozott közülünk, nemcsak ruhákat alkotott, hanem felejthetetlen divatpillanatokat is, melyek örökre beírták magukat az emlékezetünkbe.
A divatvilágot egy emberként rázta meg a hír, miszerint szeptember 4-én életének 91. életévében elhunyt a páratlan olasz tervező, Giorgio Armani. Armani neve ugyanis igazi fogalommá vált az elmúlt évtizedekben. A tervező 1975-ben tette le divatbirodalma alapköveit, melyet ötven esztendőn át folyamatosan épített. Először a férfidivatot reformálta meg, majd megmutatta a női öltözködés új oldalát is. Hetvenévesen, pályája harmincadik évében lépett be a haute couture világába, amikor 2005-ben elindította az Armani Privé vonalat. Nemrégiben Párizsban mutatta be a negyvenedik Privé kollekcióját, amely márka fennállásának huszadik évfordulóját jelentette. Ugyan a tervező akkor már nem ünnepelhetett a helyszínen, ez mit sem vesz el abból az örökségből, amit hátrahagyott. Armani páratlan zsenialitása és azok a divatpillanatok, amiket neki köszönhetünk, örökre velünk maradnak. Ezekből idézünk most fel tízet.
1. Debütálás a vörös szőnyegen
Giorgio Armani már 1975-ben megalapította saját nevével fémjelzett márkáját, és a vörös szőnyeges debütálásra sem kellett sokat várnia. A nagy pillanat 1978-ban jött el számára, amikor az Annie Hallban nyújtott alakításával a legjobb női főszereplő kategóriában Oscarra jelölt, majd díjazott Diane Keaton az ő divatházától választott ruhát az eseményre. Keaton azonban szembemenve az addigi normával nem egy klasszikus nagyestélyi mellett tette le voksát, hanem egy kétsoros Armani zakóban jelent meg. Ez a választás abban az időben elég formabontónak számított, a színésznő azonban már a vásznon is a férfias szabásvonalakat és a bohém eleganciát képviselte, így nem volt meglepő, hogy a vörös szőnyegen is hű maradt ehhez a stílushoz. Ezzel pedig igazi áttörést hozott a divatház számára Hollywoodban, hiszen innentől kezdve egyre több színész és színésznő kezdett Armanit választani a fontos díjátadókra. Keaton akkor sokat vitatott szettje tehát jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy Armani neve örökre összefonódjon a vörös szőnyeggel.

2. Armani, az úttörő
A futball és a divat kapcsolata mára szinte már természetesnek tűnik, de a ’90-es évek közepén Giorgio Armani igazi úttörőnek számított ezen a téren. 1996-ban ugyanis ő öltöztette fel a Liverpool FC játékosait az Angol labdarúgókupa döntőjére, ezzel elsőként teremtve hidat a luxusdivat és a profi sport között. A Vörösök játékosai addig jobbára a klasszikus öltöny és nyakkendő kombinációban érkeztek mérkőzéseikre, Armani azonban egy letisztult, modern szabású, az olasz elegancia minden jegyét magán viselő, törtfehér kreációt álmodott meg számukra. Az új megjelenés egyszerre sugárzott professzionalizmust és stílust, és hamar divattörténeti mérföldkővé vált. Innen számítjuk azt a korszakot, amikor a futballklubok tudatosan kezdtek együttműködni a legnagyobb divatházakkal. Armani ezzel nemcsak a sportvilágban hagyott nyomot, hanem megerősítette hírnevét mint a férfidivat egyik legmeghatározóbb alakja.
3. Meztelen ruha Armani módra
Gwyneth Paltrow 1999-es Oscaron viselt rózsaszín estélyijére mind emlékszünk, hiszen a sztár abban az ominózus Ralph Lauren darabban vehette át a legjobb színésznőnek járó díjat a Szerelmes Shakespeare című filmben nyújtott alakításáért. Azonban be kell vallanunk, hogy nem ez volt az első emlékezetes divatpillanata. Gwyneth ugyanis már a film New York-i premierjén is egy mára legalább annyira ikonikussá vált darabban pózolt, mint a díjátadón. A színésznő az eseményen a '90-es évek egyik legemlékezetesebb meztelen ruháját villantotta meg, mely Giorgio Armani műhelyéből került ki. A halvány lila estélyi légies szabása egyáltalán nem volt hivalkodó, nyaka magasan záródott, hossza pedig a földet súrolta, viszont az anyaghasználatnak köszönhetően mégsem bízott sokat a képzeletre. Az áttetsző textilt teljes egészében kézi hímzéssel díszítették, amelyek kifinomultságát csillogó kristályok és flitterek növelték. A derékrész lágy tűzéseinek fodrozódásai pedig a film romantikus témáját idézték. Gwyneth Paltrow ruhájának kortalanságát pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy nemrégiben Millie Bobby Brown is magára öltötte azt.

4. Batman kedvenc tervezője
Sok más divattervezőhöz hasonlóan Giorgio Armani is számtalan ikonikussá vált filmhez készített kosztümöket. Így az ő terveiben láthattuk a vásznon Richard Gere-t az Amerikai dzsigolóban, Leonardo DiCapriót A Wall Street farkasában, Jason Stathamet A szállítóban vagy Brad Pittet a Becstelen brigantykban. Sőt még Batmant is ő öltöztette. A tervező először az 1997-es Batman és Robin című filmben felelt a milliárdos playboy öltöztetéséért. Akkor George Clooney alakította Batmant, aki civilben, azaz Bruce Wayne-ként elegáns zakókat és öltönyöket viselt, melyek mindegyike Armani szabásmintáin alapult. Mivel akkoriban Clooney volt a designer egyik kedvenc hollywoodi sztárja, az együttműködés senkit sem lepett meg. Aztán 2005-ben a Christopher Nolan-féle A sötét lovag trilógiánál ismét visszatért a karakterhez és Christian Bale ruhatárát is ő formálta olyanná, hogy azt máig emlegethessük. Armani ruhái nemcsak Bruce Wayne-t különítették el Batmanjétől, hanem gazdagabbá és sokdimenzióssá is tették a karaktert. Mindemellett a 2008-as A sötét lovagban Gary Oldman, Michael Caine, és Joseph Gordon-Levitt kosztümjeiért is ő felelt.

5. Beyoncé Armani pillanata
Beyoncénak számtalan emlékezetes Armani pillanata volt karrierje során, hiszen mind a színpadon, mind a vörös szőnyegen gyakran láthattuk őt az olasz divatház darabjaiban. Így vele kapcsolatban most nem is egy outfitet, hanem egy reklámot elevenítünk fel. Az énekesnő ugyanis 2007-ben az Emporio Armani Diamonds illatához nemcsak arcát, hanem hangját is adta. Az emlékezetes kisfilmben természetesen egy csillogó Armani kreációban énekelte a Marilyn Monroe által ikonikussá tett Diamonds Are a Girl's Best Friend című jazz dalt.
6. Armani kis feketéje
Mindannyian megtanultuk már, hogy a ruhatárunk egyik legfontosabb darabja az a bizonyos kis fekete ruha, amit szinte bármikor felvehetünk. Ha pedig ismerjük Angelina Jolie stílusát, tudhatjuk, hogy az ő gardróbjában ebből nem is egy van. Az egyik legemlékezetesebb fekete ruhája pedig egy Emporio Armani darab volt, melyet a 2010-es Salt ügynök című filmjének premierjén viselt. A színésznő akkor minden sallangot nélkülözve egy pánt nélküli mininek szavazott bizalmat, melyben nem csak az azt díszítő flittereknek köszönhetően ragyogta be az eseményt. Jolie ezzel bizonyította, hogy még egy ilyen egyszerűnek tűnő kreáció is képes arra, hogy örökre emlékezetünkbe vésődjön, ha azt egy olyan zseniális tervező készíti el, mint Giorgio Armani.

7. Egy igazi hercegnő
Minden tervező számára óriási megtiszteltetés az, amikor egy királyi, vagy ez esetben egy hercegi megbízást kap. Így természetesen Giorgio Armani is igazán kitett magáért, amikor 2011-ben Charlene monacói hercegné esküvői ruháját tervezhette meg. A nagyszabású menyegzőre az udvari protokollt szem előtt tartva álmodta meg azt a darabot, melyben nemcsak II. Albert monacói herceget nyűgözte le felesége. Charlene hercegné elképzelése egy modern ruháról szólt, mely teljes egészében nélkülözi a nosztalgiát és a múltidézést, ezzel elkerülve a Grace Kellyhez való hasonlítgatást. Armani így végül egy elefántcsontszínű, duchesse selyemszaténból készült, oszlopfazonú ruhát tervezett meg, melyet nem kevesebb, mint 2500 munkaóra alatt készítettek el. A karcsú sziluett nem volt meglepetés, hiszen Charlene mindig is a letisztult, elegáns vonalakat kedvelte, ám az ötméteres uszály és a gazdag hímzés megadta azt a pompát, amely egy uralkodói esküvőhöz illett. A kreációt 20 ezer Swarovski kristály és 40 ezer könnycsepp alakú gyöngy díszítette, melynek mindegyikét kézzel rögzítette három varrónő. A hercegné már az esküvő előtt is rendszeresen viselte Armani ruháit, azonban az, hogy a későbbiekben saját maga, illetve lánya számára is gyakran vásárolt a divatháztól, megerősítette, hogy a designer minden kívánságát teljesítette a menyasszonyi ruháját illetően.
8. Egy nem várt találkozás: Lady Gaga Armaniban
Annak ellenére, hogy Giorgio Armanit a klasszikus elegancia egyik nagykövetének tekintjük, és stílusában mindig volt valami friss és modern, mégis meglepett minket az, amikor a 2010-es Grammy vörös szőnyegét szemlélve az ő nevét olvashattuk, mint Lady Gaga ruhájának tervezője. Az akkoriban minden tekintetben igencsak extrém lookokat felvonultató énekesnőnek köszönhetően ugyanis egy igazán váratlan kooperációnak lehettünk szemtanúi. A halványlilában pompázó futurisztikus, szoborszerű, galaktikus esztétikát idéző darab ugyanis nagyban eltért mindattól, amit addig Armanitól megszokhattunk. A kreáció fűzős felsőrészét sok ezernyi Swarovski kristály borította, melyek csak úgy szikráztak a villanó vakuk fényében, miközben a szoknya spirálszerű díszítése a Szaturnusz gyűrűit idézte meg, ezzel is erősítve a galaktikus ihletést. A Gaga által viselt ruha, mint az énekesnő egyik legemlékezetesebb szettje, és mint Armani egyik avantgárdabb terve vonult be a divattörténelembe.

9. Főszerepben a szupermodellek
A '90-es évek valódi szupermodelljei az évtizedek múlásával sem veszítettek státuszukból, éppen ezért van az, hogy máig gyakran találkozhatunk velük egy-egy divatház kampányában, hiszen a siker nekik köszönhetően mindig garantált. Éppen ezért dönthetett úgy Giorgio Armani is 2016-ban, hogy velük reklámozzon. Armani a „New Normal” névre keresztelt kollekciójában a klasszikus, a mindennapokra készült összeállításokra helyezte a hangsúlyt. A Párizsban készült fekete-fehér fotókon a ’90-es évek négy ikonikus topmodellje szerepelt. Nadja Auermann, Yasmin Le Bon, Stella Tennant és Eva Herzigova pedig játszi könnyedséggel sugározták azt a természetes és időtlen szépséget, melyet maga a márka is mindig ünnepelni kívánt. Az elismert Peter Lindbergh által készített fényképeken laza szabású kosztümökben, könnyed ingekben és nadrágokban ugyanúgy ragyogtak a modellek, mintha a Privé vonal legcsillogóbb estélyi ruháiban pózoltak volna.
10. Margot Robbie utolsó Barbie-pillanata
2023 Margot Robbie-ról és a Barbie moziról szólt, melyhez nagyban hozzájárult az is, hogy a színésznő a film apropóján szinte teljesen eggyé vált az általa megformált karakterrel és rendszeresen mint egy élő Barbie-ként jelent meg. Láthattuk őt például Day-to-Night, Enchanted Evening, Earring Magic, Sparkling Pink, Totally Hair és Pink Fabulous Barbie-ként. Ennek a method dressingnek utózengése pedig a 2024-es Golden Globe-gála volt, ahol az egyik utolsó Barbie-pillanatához kérte fel Giorgio Armanit ruhája megtervezésére. Az inspirációt akkor az 1977-ben megjelent Superstar Barbie adta, így Margot egy pink színben pompázó, csupa flitter estélyiben parádézott, melynek fényét még inkább növelte az azt körülölelő áttetsző tüllből készült stóla, amit a divatház 2022-es őszi-téli couture kollekciójából „kölcsönzött”. A megjelenés kétségkívül tökéletes lezárása volt Margot Robbie Barbie-érájának.
