Részlet a Chihiro szellemországban című Oscar díjas Ghibli filmből.
Forrás IMDB / Studio Ghibli / Toho
A Shimenawa, vagyis a szent szalmakötél, melyet a legtöbb sintó szentélyben láthatunk.
Forrás GETTY IMAGES
Amateraszu Ómikami a sintó vallás főistennője, Dzsinmu császár (az első japán császár) nagyanyja volt. Amikor Amaterasu 3 darabra törte testvére, Szuszanó kardját, megrágta és kiköpte – ekkor született meg 3 női istenség. Szuszanó pedig testvére nyakláncával tette ugyanezt, ott pedig 5 férfi istenség született. Az esemény során azonban Szuszanó elkezdett egyre gorombább módon viselkedni, kárt téve a rizsültetvényekben és a Napistennő Palotájában. Az istenek megpróbálták előcsalogatni a barlangból a Napistennőt, emiatt kakasokat vittek a barlang elé, ugyancsak tükröt akasztottak a barlang szája elé, a környező szakaki fára gyöngyöket akasztottak. Ame no Uzume, a hajnal, a vidámság, a meditáció és a mulatozás istennője komikus-erotikus (vetkőzős) táncával nevetésre bírta a többi istent, akiknek hangos nevetése kíváncsiságot ébresztett Amateraszuban, aki a barlangból kilesve meglátta a tükörképét, és az elkáprázott Amateraszut egy erős isten kihúzta a barlangból. Ame no Uzume említett komikus-erotikus tánca pedig a hagyomány szerint a kagura, rituális sintó táncműfaj alapját adta, amely jelentése „az istenek szórakoztatása”, és a célja az istenek kielégítése, kiengesztelése.
Forrás Wikipedia
Cshiro és egy dószodzsin.
Forrás IMDB
A dószodzsinek egyik fajtája, Dzsizó. A bódhiszattva Ksitigarbha japán változata a buddhista kánon egyik fontos alakja Kelet-Ázsiában. Eredetileg Indiából származik, de Japánban új tulajdonságokkal ruházták fel, és a gyermekek, várandós anyák, tűzoltók, utazók, zarándokok, valamint a meg nem született, elvetélt vagy elvetélt gyermekek védelmezőjévé vált.
Forrás Wikipedia
A hokorák.
Forrás IMDB
Egy kis hokora Kiotóban. Bár a hokorákat általában a sintoista kategóriába sorolják, gyakran díszítik őket szvasztikával, amely Japánban a buddhizmushoz kapcsolódó szimbólum.
Forrás Wikipedia
Tori kapu a Csihiro szellemországban című filmben.
Forrás IMDB
Egy sintó pap az Itsukushima-szentély tori kapujánál apálykor a japán Itsukushima-szigeten, 1955 körül
Forrás Three Lions/Hulton Archive/Getty Images
Forrás IMDB
A Dógo Onszen.
Forrás Dogo Onsen Honkan
Az edoi (ma Tokió) Yoshiwara vörös lámpás negyedben prostituáltakkal és kurtizánokkal mulatozó újonnan meggazdagodott építőmunkásokat ábrázoló fametszet, 1855-ből.
Forrás History/Universal Images Group via Getty Images
Forrás IMDB
A dzómen maszk egyik típusa.
Forrás Ameba
Ginzan Onszen Obanazava Jamagata városban
Forrás Wikipedia
Szabadtéri onsen Nakanosimában.
Forrás Wikipedia
A Kuszacu Onszen.
Forrás Wikipedia
Kuszatsu Onszen egy melegvizes gyógyfürdő Japánban, Gunma prefektúrában, Tokiótól északnyugatra. Népszerű turisztikai célpont. A Kuszatsu Onszenben 13 nyilvános fürdő található. A kis fürdőhelyeket, amelyek a város lakói és a turisták számára egyaránt ingyenesek, maguk a városlakók kezelik. Forró vizének forrása a közeli Kuszacu Sirane hegy, és a víz megjelenése a zavaros és a tiszta között változik, mivel a fürdők által használt vízforrások különbözőek.
Forrás Wikimédia
A Kaszuga Szentély.
Forrás Wikimédia
A Kaszuga szamák és a Namahagék.
Forrás X / @ronniedelcarmen
A daikon, vagyis jégcsapretek.
Forrás Wikipedia
Az Osira szama olyan baba, amelyet gyakran védőistenségként tisztelnek, és a Keszen régió régi családjaiban találhatók. Általában párban vannak, egy női és egy lófejjel, mindegyik egy kb. 30 cm-es botra helyezve. Eperfából készültek, és már az ókortól kezdve a sarjadzás istenségeként tisztelték őket.
Forrás Nippon
Forrás IMDB
Forrás IMDB
A Csódzsú-dzsinbucu-giga (鳥獣人物戯画, szó szerint "Állat-személyes karikatúrák"), általában rövidítve Csódzsú-giga (鳥獣戯画, szó szerint "Állati karikatúrák"), egy híres négy képtekercsből, vagy emakimonóból álló sorozat, amely a kiotói Kōzan-ji templomhoz tartozik Japánban. A Csódzsú-dzsinbucu-giga tekercseket angolul Scrolls of Frolicking Animals és Scrolls of Frolicking Animals and Humans néven is emlegetik. Egyesek szerint Toba Szódzsó készítette a tekercseket; a stílusból azonban egyértelműnek tűnik, hogy egynél több művész is részt vett benne. A Csódzsú-dzsinbucu-giga jobbról balra olvasási iránya hagyományos Kelet-Ázsiában, és Japánban még mindig elterjedt. A Csódzsú-dzsinbucu-gigát a legrégebbi mangaműként is tartják számon.
Forrás Wikipedia
Forrás IMDB
Forrás IMDB
Az öregség istene. Táncol és imádkozik az ország békéjéért és jólétéért. Jellemző rá a bozontos szemöldök, a hosszú szakáll és a zsinórral összekötött, levált áll.
Forrás nohgaku
Hivatásos nó drámajátékot adnak elő a Kaszuga Sinto szentély hagyományos szabadtéri színpadán.
Forrás Buddhika Weerasinghe/Getty Images
A nó szó lejegyzésére használt írásjegy eredeti jelentése „képesség”, „ügyesség” vagy „tehetség”. A dráma egyáltalán nem hasonlít a nyugati színházak narratív drámáira. A nó-játékosok nem nyugati értelemben vett színészek vagy „megszemélyesítők”, inkább mesélők, akik külső megjelenésükkel és mozdulataikkal a történet lényegét érzékeltetik, nem pedig eljátsszák azt. Három nagyobb nô-szerepkör ismert: a főszereplőé (shite), a másodszereplőé (waki), ill. a kyôgen-színészeké, akik közül az egyik általában a nô-darabok narrátora. A szereptípusok mindegyikét arra szakosodott előadók játsszák, akik különféle iskolákhoz tartoznak. A játékosok a szerepük típusa szerint a színpadnak csak a számukra kijelölt helyén mozoghatnak. Kiegészítő szereplő lehet a kísérő (tsure), a gyerek (kokata) és a néma társ (tomo).
Forrás Gettty Images
A sárkányok nagyon régóta jelen vannak és fontos szerepet játszanak a keleti és nyugati kultúrában egyaránt. Azonban Nyugat sárkányai a gonoszság megtestesítői, fagyos szívű hüllők, kik tüzet okádnak, félelmet keltenek és ahol járnak, pusztítást hagynak maguk után. Kelet sárkányai ellenben valóságos istenek, jótevők, kik a földiek boldogulását hivatottak segíteni.
A keleti sárkányoknak rendszerint egy gyöngy vagy gömb volt a szájukban, az álluk alatt vagy a karmaikban.
A legendák szerint ez a gömb adta a sárkányok erejét, ezáltal voltak képesek csodát tenni, segíteni és repülni is. Három fajtájuk van: három, négy és öt lábujjú sárkányok, ami által térségenként megkülönböztethetőek. A három ujjú a japán, a négy a koreai és/vagy indonéziai, az öt lábujjú pedig a kínai sárkány.
Forrás Wikipedia
A sárkányok nagyon régóta jelen vannak és fontos szerepet játszanak a keleti és nyugati kultúrában egyaránt. Azonban Nyugat sárkányai a gonoszság megtestesítői, fagyos szívű hüllők, kik tüzet okádnak, félelmet keltenek és ahol járnak, pusztítást hagynak maguk után. Kelet sárkányai ellenben valóságos istenek, jótevők, kik a földiek boldogulását hivatottak segíteni.
A keleti sárkányoknak rendszerint egy gyöngy vagy gömb volt a szájukban, az álluk alatt vagy a karmaikban.
A legendák szerint ez a gömb adta a sárkányok erejét, ezáltal voltak képesek csodát tenni, segíteni és repülni is. Három fajtájuk van: három, négy és öt lábujjú sárkányok, ami által térségenként megkülönböztethetőek. A három ujjú a japán, a négy a koreai és/vagy indonéziai, az öt lábujjú pedig a kínai sárkány.
Forrás Wikipedia
A nó szó lejegyzésére használt írásjegy eredeti jelentése „képesség”, „ügyesség” vagy „tehetség”. A dráma egyáltalán nem hasonlít a nyugati színházak narratív drámáira. A nó-játékosok nem nyugati értelemben vett színészek vagy „megszemélyesítők”, inkább mesélők, akik külső megjelenésükkel és mozdulataikkal a történet lényegét érzékeltetik, nem pedig eljátsszák azt. Három nagyobb nô-szerepkör ismert: a főszereplőé (shite), a másodszereplőé (waki), ill. a kyôgen-színészeké, akik közül az egyik általában a nô-darabok narrátora. A szereptípusok mindegyikét arra szakosodott előadók játsszák, akik különféle iskolákhoz tartoznak. A játékosok a szerepük típusa szerint a színpadnak csak a számukra kijelölt helyén mozoghatnak. Kiegészítő szereplő lehet a kísérő (tsure), a gyerek (kokata) és a néma társ (tomo).
Forrás Gettty Images
Részlet a Kiotói Nemzeti Múzeumban található Éhes szellemek tekercs hatodik részéből. A tekercs az éhes szellemek világát, a buddhizmus hat birodalmának egyikét ábrázolja, és az éhes szellemek megmentéséről szóló történeteket tartalmaz. Ez a különleges rész azt mutatja be, amint Ananda, Shakyamuni tanítványa egy éhes szellemnek, aki folyamatosan lángokat okád a szájából, egy varázsigét tanít a megváltás elérésére.
Forrás Pictures From History/Universal Images Group via Getty Images
Forrás IMDB
A jamauba színdarabok ihletője is.
Forrás Heritage Art/Heritage Images via Getty Images
A gámájun, az orosz folklór prófétai madara. A bölcsesség és a tudás szimbóluma, és a mitikus keleten, a paradicsomhoz közel egy szigeten él, állítólag isteni üzeneteket és próféciákat terjeszt, mivel mindent tud a teremtésről, az istenekről, a hősökről és az emberekről. Általában nagy, női fejű madárként ábrázolják.
Forrás Wikipedia
Jubaba
Forrás Facebook
Chihiro szellemországban
Forrás IMDB / Studio Ghibli / Toho
Mizuchi, a legendás japán folyamisten. A „Víz Atya” néven is ismert istenség vagy szellem, aki Japán-szerte a folyókban lakik. Sok sárkányhoz hasonlóan azonban általában nincs egyedi nevük ezeknek a sárkánykígyóknak, és nem egyértelmű a szakértők számára sem, hogy megjelenésük inkább hasonlít a kígyóéra, mint az indiai sárkányok, vagy hogy nagyobbak-e, mint a kínai sárkányok.